Under tisdagen reste tusentals deltagare, lärare och annan personal från folkhögskolor runt om i landet till Sergels torg i centrala Stockholm. Där protesterade de mot vad de anser är starkt försämrade ekonomiska förutsättningar för folkhögskolorna att bedriva sin verksamhet.
På plats från Åsa folkhögskola i Sköldinge var omkring 130 personer, däribland skolans rektor Daniel Berton.
– Vi blev faktiskt lite överraskade över uppslutningen. Vi fyllde tre bussar och det var skönt att det var så många andra där och visade sitt engagemang, det var inspirerande både för mig och för våra deltagare, säger han.
Hur gick era diskussioner på plats?
– Det känns mer och mer som att det börjar bli allvar av många av de här värsta farhågorna vi har haft, inte bara om folkbildning utan också om samhället i övrigt. Det börjar att bli ganska tydligt vart vi är på väg. Det blir nedskärningar i alla våra grundläggande demokratiska forum.
Under pandemin kämpade många folkhögskolor och studieförbund med att kunna hålla ihop sina verksamheter. Den dåvarande regeringen tilldelade Folkbildningsrådet en halv miljard kronor i stöd. I våras togs det stödet bort och i takt med en stigande inflation har landets folkhögskolor under det senaste året tappat omkring 200 lärartjänster och 3 000 deltagare.
I dagarna meddelade utbildningsminister Mats Persson (L) att man tilldelar folkhögskolorna 100 miljoner kronor extra. Men enligt Daniel Berton är detta långt ifrån tillräckligt, särskilt med tanke på förra årets neddragningar.
– De kallar 100 miljoner för en satsning, och det är ett år efter att de tog bort en halv miljard. De här pengarna vi får är jättebra och många folkhögskolor skulle nog inte överleva utan dem, men det är ett plåster på ett öppet sår, säger han.
Samtidigt väntar stora satsningar på yrkesutbildningar för nästa år. Enligt budgetpropositionen föreslås 1 362 miljoner kronor till att förstärka regionala yrkesvuxenutbildningar och 385 miljoner kronor till yrkeshögskoleutbildning.
– Att man ställer yrkesutbildning mot folkbildning är bisarrt. Det är inte samma sak, och det är inte samma människor som går där. De som inte får gå en knypplingskurs kommer inte att istället utbilda sig till svetsare. Det måste vara en enorm okunskap som leder till att man fattar ett sånt här ogenomtänkt beslut. Det här är syföreningar och teatergrupper, det är landsbygdskultur som helt slås ut.
På frågan om Daniel Berton och hans kollegor är mer rädda eller arga kommer svaret snabbt:
– Arga, skulle jag säga. Det är framförallt så otrolig dumt. Jag skulle vilja se någon som kan påvisa något smart i det här. Tittar man på vad studieförbunden och folkhögskolorna har gjort för till exempel Sveriges musikexport är det en guldgruva – en resurs utan dess like. Det skapar inte bara ekonomiskt värde utan även mervärde för människor.
Vad ser du för risker med att den här trenden fortsätter?
– Risken just nu är att vi försämrar kvaliteten på det vi jobbar med och över tid att vi inte överlever alls. Man vet de positiva effekterna av vår verksamhet och det råder inga tvivel om att det funkar bra. Synen på folkbildning som råder just nu har något annat än förnuft och eftertanke bakom sig. Det är ideologiskt drivet och inget mindre än en katastrof. Det här är något vi kommer att känna av i flera år framöver.
Robert Skoglund (S), oppositionsråd i Vingåker, håller med om kritiken mot nedskärningarna i folkbildningen.
– Det är förödande för den här verksamheten. Det är en medveten attack på allt som har med arbetarrörelsen att göra. Man säger att man inte behöver folkbildas, man ska bara arbeta. Det är ett dråpslag utan dess nåde, säger han.
Om det finns något positivt att ta med sig från folkbildningens försämrade position, menar Daniel Berton att det är hur mycket det stärker människor i att vilja arbeta för förändring.
– Jag tror inte att man kommer att vilja blunda för det här. Det finns passion och engagemang, nu är det bara att ställa sig upp och kämpa. Vi kan inte böja oss för galenskapen, det är inte ett alternativ. Förra året firade Åsa folkhögskola 150 år, har vi en så lång historia av utbildning måste vi se till att den överlever.