Mikrobryggeri i Sköldinge

Katrinebergs hotell i Sköldinge vill locka fler gäster genom att kunna servera eget öl. Efter att ha funderat fram och tillbaka och provat olika alternativ är nu mikrobryggeriet i hotellets källare ett faktum.

Sköldinge2013-04-02 09:45

Stefan Liljeqvist har länge närt ett intresse för att brygga egen öl. Redan för två år sedan kunde Katrineholms-Kuriren berätta om planerna på ett Sköldingeöl. Sedan dess har tankar funnits på ett bryggeri i lite större skala i Värmbols industriområde, innan den ursprungliga idén om ett mikrobryggeri i hotellets källare slutligen förverkligades.

Stefan Liljeqvist har erfarenheter från hemmabryggning av öl och därmed sedan tidigare goda kunskaper om hur öltillverkning går till.

- Man har gjort alla stegen som gör att det till sist blir öl av kornet.

Nu ska processens skalas upp något, även om det förstås fortfarande är frågan om ett litet bryggeri. Bryggutrustningen har köpts från Tyskland och håller enligt Stefan Liljeqvist högsta kvalitet. I källaren står de olika delar och apparater som behövs. Allt är skinande blankt, något som nog inte enbart beror på att det är nytt. För renligheten är av avgörande betydelse, förklarar bryggaren. Annars riskerar bakterier och främmande jästsvampar att förorena processen.

Att engagemanget är stort och äkta märks när Stefan Liljeqvist gärna och utförligt förklarar hur bryggningen går till. Omkring 300- 000 kronor kostar maskinerna, men med extrautrustning och alla tillbehör uppgår investeringen till åtminstone det dubbla, enligt Liljeqvist. En ansenlig summa pengar som kanske inte så snabbt låter sig hämtas hem genom ölförsäljning. Men det är inte heller målet. I stället är tanken att fler och nya gäster ska lockas av kombinationen hotell och bryggeri.

- Det är inte försäljningen vi siktar på, utan att ta hit folk, förklarar Stefans hustru Monica Liljeqvist.

Paret har tillsammans med Monicas syster Yvonne Windram drivit hotellet i 13 år.

- Vi såg det här på internet, sa upp oss från våra jobb och köpte det, berättar Stefan Liljeqvist.

De vänder sig till såväl privatpersoner som till företag som vill lägga konferenser hos dem. Och med bryggeriet hoppas de alltså kunna locka ytterligare kunder.

Mikrobryggerier har snabbt blivit en stor trend i inte minst USA – och i Sverige. Stefan Liljeqvist säger att han vill göra superlokalt öl, med ekologiskt korn som odlas i trakten. Åtminstone något av ölsorterna kommer enbart att serveras på hotellet, medan andra sorter kan komma att säljas till andra restauranger. På sikt kanske Sköldingeölet också saluförs via Systembolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om