Lokala företaget slår tillbaka – kaxiga svaret i grötdebatten

Kulturgröten med korn från Warbro Kvarn hånades av kritiker efter Nobelmiddagen.
Nu slår företaget tillbaka med en nytillverkad tröja.
– Det är smart att göra det till något positivt, säger Thomas Björklund, vd.

"Det är absolut nåt som boostar vårt varumärke. Sen är allting en färskvara så det kommer att klinga av, men även om det går ner på en mer normal nivå så har vi ändå fått en massa nya kunder", säger Warbro Kvarns vd Thomas Björklund.

"Det är absolut nåt som boostar vårt varumärke. Sen är allting en färskvara så det kommer att klinga av, men även om det går ner på en mer normal nivå så har vi ändå fått en massa nya kunder", säger Warbro Kvarns vd Thomas Björklund.

Foto: Privat

Sköldinge2025-01-14 12:00

I december 2024 blossade en het debatt upp efter att stjärnkocken Jessie Sommarström bjudit kungligheter och nobelpristagare på så kallad "kulturgröt". Gröten, som egentligen var en slags risotto med svamp och jordärtskocka, gjordes på korn från Warbro Kvarn i Sköldinge.

Skribenter på kvällstidningarna på plats under middagen reagerade på att gröten var enkel och intetsägande medan hobby-tyckare på sociala medier ironiserade över att servera frukost till middag. Men den största talepunkten stod Expressens Anna Gullberg för när hon kallade rätten för "woke-mat", som hon menade serverades för att moralisera över sin egen duktighet i att äta nyttigt.

Thomas Björklund, vd för Warbro Kvarn, tog debatten med ro och sa att han inte tar det personligt utan mest bara ler åt hela grejen. Men det tog inte slut där – nu har kocken Jessie Sommarström låtit trycka upp en t-shirt med texten "I eat woke gröt because I'm a genius", vilket på svenska blir: "Jag äter woke-gröt för att jag är ett geni".

undefined
"Det är absolut nåt som boostar vårt varumärke. Sen är allting en färskvara så det kommer att klinga av, men även om det går ner på en mer normal nivå så har vi ändå fått en massa nya kunder", säger Warbro Kvarns vd Thomas Björklund.

Thomas Björklund stoltserar glatt i den gröna tröjan på Warbro Kvarns sociala medier. Inläggen har redan samlat på sig flera hundra gillamarkeringar och Thomas kallar plagget för ett bra sätt att spinna vidare på den omdiskuterade Nobelgröten.

– Det är Jessies idé. Jag tycker att det är genialiskt att hon har vänt kritiken mot gröten och gjort nåt humoristiskt av det. Det är smart att göra det till något positivt istället.

Han säger att han inte tror att rätten hade väckt lika mycket känslor om Jessie Sommarström hade valt att kalla den för risotto.

– Det hade inte varit lika mycket tjafs då, gröt är något enkelt man äter på morgonen. Men ur ett marknadsföringsperspektiv är jag väldigt tacksam för att hon kallade det för gröt. Det är så förknippat med spannmål och det är vad vi jobbar med. Så det här är absolut nåt som boostar vårt varumärke.

undefined
Arkivbild från slutet av 2022 när företaget byggt upp sin verksamhet efter en förödande brand. Medgrundarna Ida Lindberg Klausen, vice vd, och Thomas Björklund, vd.

Thomas Björklund vet inte hur många exemplar tröjan har tryckts upp i, men säger att Jessie även har skickat tröjor till andra kockar i branschen.

– Hon har ju sina kontaktytor inom kock-eliten så hon har skänkt den till flera av sina polare. Det är mycket möjligt att det kan bli ett slags samlarobjekt i sin värld.

Går det att köpa tröjan?

– Det är nåt jag kan ta vidare till Jessie, vi skulle ju kunna sälja den i vår gårdsbutik.

undefined
Kulturgröten gjordes på klippt korn från Warbro kvarn, vild och odlad svamp, jordärtskocka samt en rostad kycklingsky med Pomme de Vie.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!