Bildundervisning utan gränser

Karamellfärg i filmjölk kan vara grunden till ett konstverk, precis som ett stycke tyg eller en kartong att trycka ner lera i. De kreativa bildlektionerna på gymnasiesärskolan har lett hela vägen till en utställning.

Foto:

Skola2016-03-29 07:00

Varje tisdagsförmiddag är bildläraren Anja Cameron hos eleverna på IPC, individuella programmets c-grupp på gymnasiesärskolan i Duveholmsgymnasiet. Det är ett litet gäng med elever som behöver mycket stöd.

– Det är så roligt att jobba med den här gruppen, säger Anja Cameron.

Till skolans mål hör att alla elever ska känna att de får utveckla sitt språk och sin förmåga till kommunikation. Alla har inte ett talat språk, men kanske kan konsten vara ett sätt att kommunicera.

När Kuriren hälsar på är det en favorit i repris som pågår: filmjölkskonst. Eleverna har skålar med filmjölk som de pyntar med karamellfärg, chokladsås, strössel och ketchup. Pappersark som doppas i konsten får läckra mönster.

Bildundervisningen kräver flexibilitet av både elever och lärare. Det finns elever som inte kan hålla i en pensel och som kanske föredrar att använda fingrarna för sitt måleri, eller som målar med hjälp av svampar.

– Det taktila är viktigt, framhåller Anja Cameron.

Att känna färgens konsistens, papprets struktur, filmjölkens kyla eller varför inte pepparkaksdegens doftande mjukhet kan vara bra träning.

I lokalen för bildundervisning hänger många exempel på elevernas arbeten. På en vägg finns röda, glittriga målningar från juletid. På en annan hänger en gigantisk, tovad bild som var ett samarbete mellan eleverna och deras kamrater från gymnasiesärskolans vänskola i Kina. En av eleverna i Katrineholm är fenomenal på finmotorik och har tovat flera delar av bilden.

Och i Duveholmsgymnasiets bibliotek finns en fin utställning av elevgruppen, "Snöbilder". Eleverna har jobbat med svampar och händer och framställt bilder med snö som tema. Bilderna presenteras snyggt inramade på väggar och hyllor. En av dem föreställer en snögubbe, med morotsnäsa och allt. De andra är abstrakta men har vinterkänsla.

– Ett arbete kan lyftas genom montering och exponering, konstaterar Anja Cameron som tillägger att utställningen har fått mycket uppmärksamhet på skolan.

Att få veta vad eleverna tycker om bildundervisningen är inte alltid lätt. Men en glimt i ögonen, en tydlig igenkänning kan vara kvittot på att den är uppskattad.

Anja Cameron gör allt från keramik till batik med sina elever. En förhoppning som hon har är att så småningom visa elevernas konst på Hörnet på Ängeln, så att även allmänheten får se vad de gör.

– Jag ser inga begränsningar. Och genom eleverna utvecklas jag i mitt yrke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!