Tidigare hette de Turbo Dragons, men för att markera att även andra Saabar än de med turbomotorer var välkomna har klubben bytt namn till Saab Catherina. Det är ett namn med anknytning både till gamla Saabar och till Katrineholm.
- När de skulle ta fram en sportbil på 1960-talet kom en av prototyperna från Katrineholm. Den hette Catherina. I dag finns den på Saab-museet i Trollhättan, berättar Niklas Zeipel, som är en av de aktiva i klubben.
Saab Catharina brukar ordna en vårträff på Djulö, som avslutas med cruisingkortege genom stan.
Till dagens träff har Niklas Zeipel tagit med sin ljusgrå Saab 96 från 1963. Den har trecylindrig tvåtaktsmotor på 38 hästkrafter och har en gammal registreringsskylt från Västergötland på motorhuven.
- Det är lite rallystuk på bilen, konstaterar Niklas Zeipel.
Ett 40-tal Saabägare hade tagit med sig bilarna till Djulö. Det fanns både äldre modeller med mjuka runda former och moderna varianter, som sportmodellen Sonett och cabrioleter.
Niklas Zeipel tycker att Saab är en väldigt speciell bil. Förutom att han själv är uppväxt med Saab, tycker han att utvecklingen av Saab-bilarna är spännande.
- Den har så många innovationer, så mycket som de var först med. Asbestfria bromsbelägg, kupéluftfilter och turbomotor i vanliga personbilar.
Sedan konkursen i somras blir det allt svårare att få tag i delar. Det har Christoffer Nygren, som renoverat sin svarta Vector i två år, märkt. Bilen har aluminiumfälgar från Hirsch, som var en stor tillverkare av styling och tillbehör till Saabarna, men som lade ned verksamheten vid konkursen.
- Hirschprylar och begränsade upplagor börjar bli svåra att få tag i. Folk håller hårt i grejerna.
Trots Saabs konkurs, som avslutades 2012, har entusiasterna i Saab Catherina gott hopp om att tillverkningen i Trollhättan snart ska komma i gång igen.
- Vi var på årsmötet i svenska Saab-klubben och vice vd:n i Nevs, som äger Saab nu, sa att de ska starta fabriken i Trollhättan igen, säger Niklas Zeipel.