Det blev en åttonde plats för KMK-kartläsaren och hans förare i den fjärde SM-deltävlingen i Askersund. De tappade ledningen när turboslangen gick av på näst sista sträckan.
"Det är bara att hitta allt positivt från denna tävling och ta med sig till SM i Linköping om två veckor", skriver Christer Carlsson i sin rapport om tävlingen.
Ekipaget hade inte riktigt den rätta farten på de inledande två sträckorna. Efter målgången efter SS2 började det ryka väldigt mycket från vänster framdäck. Det visade sig att pluggen till växellådan var borta, cirka två liter hade runnit ut.
"Det blev en lösning typ Mcgyver, en grankvist fick bli en plugg", skriver Carlsson.
Trots att de båda var en aning stressade efter incidenten fick de upp farten på den kommande sträckan och var snabbast i sin klass. De hade en ledning med två sekunder. Det flöt på även på fjärde, femte och sjätte sträckan. Carlsson/Hägg hade nu ledningen med nio sekunder. Två specialsträckor återstod.
Den fina och snabba körningen fortsatte tills det var 500 meter kvar på sjunde.
"Då hoppade turboslangen av och bilen stannade mitt på vägen. Ut och knuffa bort och försöka få dit slangen så fort de gick. Det tog cirka fem minuter och dagen var förstörd".
Det var bara att koncentrera sig på att göra en så bra avslutning som möjligt. Det lyckades ekipaget med och kom på en andraplats på sista sträckan, totalt alltså en åttondeplats.
Men Hägg/Carlsson leder fortfarande klassen otrimmat för fyrhjulsdrivna bilar med 19 poäng. Det återstår två SM-tävlingar.