F-e-s-t-i-v-a-l. Så stavas årets fluga i Nöjessverige. Aldrig förr har utbudet av festivaler varit så stort. Aldrig tidigare har klassiska rockfestivaler som Hultsfredsfestivalen och Sweden Rock Festival fått så stor konkurrens av nischade stadsfestivaler, rockbåtar och allt vad det är. Festivalboomen är kul, men lär även skörda offer.
Hur kommer det sig egentligen att festivalboomen inträffar just nu? Enligt flera artistagenter och arrangörer lär det bero på musikernas växande behov av att komma ut och spela. När fansen helst laddar ner musik, måste artisterna tjäna pengar på scenen i stället.
Artisterna behöver alltså fler spelningar och högre gage. Detta i kombination med finanskrisen tvingade Hultsfredsfestivalen att höja årets biljettpris. När de utländska artisterna dessutom ska betalas i dollar eller euro, blir det dyrt för svenska arrangörer.
Ett annat bekymmer just nu är naturligtvis konkurrensen om publiken. Hur konsertpigga vi svenskar än har blivit, låter det ju smått otroligt att publiken skulle räcka till för de cirka 200 festivaler som listas på festivalinfo.se. Särskilt med världsstjärnornas kommande arenakonserter och våra kristidssnåla plånböcker i åtanke. Jag ser framför mig hur festivalernas ekonomiansvariga sliter sitt hår när sommaren är över...