Varför är bara bandyn intressant?

Övrigt2009-05-26 07:37

Bra, Katrineholms kommun! Jag applåderar ert samarbetsavtal med Katrineholm Bandy. Helt rätt att ta hjälp av idrotten för att marknadsföra kommunen. För bättre marknadsföringskompis än idrotten är svår att finna i dag.

Avtalet mellan bandyklubben och kommunen innebär reklam på isen, på matchställ för både a-lag som ungdomslag, på bussar och i pressreleaser vid hemma- och bortamatch.

Katrineholm kommuns emblem kommer att synas kors och tvärs i vårt avlånga land, under vinterhalvåret i samband med elitseriebandy. Och de som ska göra jobbet är KVBS-spelarna.

Men stopp i backen.

Har inte Katrineholm två elitserielag till?

Jovisst, bowlinglaget Avance och volleybollaget Katrineholms VK. Och visst, lagen får bidrag från kommunen till sina satsningar men det är inte samma summor som bandylaget.

Och förklaringen visar sig vara enkel och rak.

Men samtidigt fullständigt oförståelig, beklaglig och sorglig på en och samma gång.

– Avance och KVK har inte samma marknadsvärde som KVBS, säger Jonas Thorsell, fritidschef i Katrineholms kommun.

Okej, är man inte insatt i bowlingvärlden är det få som vet att Avance är ett Katrineholmslag. Ett namnbyte eller tillägg kanske skulle vara aktuellt för att laget skulle vara mer intressant ur marknadsföringssynpunkt.

Ett tips: kolla på Tillberga bandy som lade till Västerås i namnet och hur anrika Selångers bandyförening lade till Sundsvall.

För sex veckor sedan vann KVK SM-silver i Ängelholm. I tv-sändningen från volleybollfinalen nämndes Katrineholm många gånger. Se där, nationell reklam för kommunen på bästa sändningstid. Men ändå har laget inte samma attraktionskraft som KVBS. Jag förstår inte?

När ska Katrineholms kommun inse att alla elitserielag, oavsett idrott, är den bästa tänkbara reklampelaren för vår kommun?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om