Det var i början av juni som företaget Vallavagnen på sin Facebooksida publicerade en bild på en kvinna instängd i en hundkåpa, med texten: "Nu har vi även flickvänsanpassade kåpor, blir även ljudisolerat om du stänger luckan. Ses på Ullared kom gärna och pröva vår komfort". Buren var en hundkåpa, alltså en huv för släpvagnar avsedd att frakta hundar i.
Inlägget anmäldes till Reklamombudsmannen, RO, av organisationen Sveriges kvinnolobby och nu har RO kritiserat reklamen i följande uttalande: "Reklamombudsmannen finner att reklamen är stötande, könsdiskriminerande och uppmuntrar till olagligt beteende. Den strider därmed mot artiklarna 1 och 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation".
RO fortsätter: "RO konstaterar att reklamen visar ett beteende som kan utgöra olaga frihetsberövande enligt 4 kapitlet 2 § brottsbalken, och att detta uppmuntras genom texten i reklamen. Reklamombudsmannen finner att detta är stötande och uppmuntrar till ett beteende som är olagligt eller på annat sätt förkastligt. Reklamombudsmannen finner vidare att reklamen ger intryck av att kvinnor är jämförbara med hundar som husdjur. Reklamombudsmannen finner att detta är nedvärderande på ett sätt som är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor".
Inför varje friande eller fällande hos RO erbjuds annonsören att uttala sig. Företrädare för Vallavagnen har sagt att man tar avstånd från bilden och säger att det är en delägare i företaget som lagt ut bilden. Företrädaren säger sig vara upprörd och irriterad över det som hänt.
Reklamombudsmannen är ingen domstol, utan näringslivets självreglering, och kan inte utdela några straff eller skadestånd mot de företag vars annonsering fälls. Men beslutet mot de namngivna företagen publiceras på RO:s sida och får ofta uppmärksamhet i media. Annonsörer förväntas följa RO:s beslut.
Håkan Gustafsson är vd för Vallavagnen, och han har ända sedan bilden med den flickvänsanpassade hundkåpan dök upp tidigt i somras tagit avstånd från annonsen. Han har tagit del av Reklamombudsmannens yttrande och säger så här till tidningen:
‒Den enda kommentaren jag har är det som står i deras uttalande. Sådant här har aldrig Vallavagnen hållit på med, jag tar fullständigt avstånd från det.
Han fortsätter:
‒Är det så att Vallavagnen ska straffas för det här får den som la ut bilden ta den smällen. Jag tycker att det är fruktansvärt att bete sig så här. Det skadar anrika Vallavagnen, som funnits sedan 1963 och aldrig har hållit på med något sådant här.
Var det väntat att reklamombudsmannen skulle fälla bilden, tycker du?
‒Ja, det var det, säger Håkan Gustafsson.
Den medarbetare i företaget som ska ha lagt upp bilden på Facebook vill inte ge några kommentarer på RO:s beslut.
‒Det blir inga kommentarer.
Var beslutet väntat?
‒Det blir inga kommentarer, säger han.