Vad händer med marknadsföringen i KFV-regionen?

Övrigt2009-07-22 05:00

För tre år sedan beslutade Läppe byalag att göra en egen broschyr för marknadsföring av Läppe med omgivning. Vingåkers kommun var inte van att marknadsföra Läppe och såg därför inget behov av det och på grund av makthierarkier inom Sörmlandsturismen, där kostnaderna vida översteg de möjligheter som en liten ort har att satsa på marknadsföring, gjorde vi vår egen broschyr. I två år tryckte vi och körde ut själva broschyren. Med tillgång till dator, kunskap och egen bil gick det bra, men vad hände när vi ville lägga ut denna broschyr på turistbyrån i Katrineholm? Jo, redan förra året fick byalaget samma bemötande som Fogelstadföreningens utställning om Medborgarskolan fick i år och som beskrevs i Katrineholms-Kuriren i går. Det kan inte vara acceptabelt att ett vinstdrivande företag får sätta upp sådana hinder för utvecklingen i regionen som KFV Marknadsföring gör. Det är orimligt eftersom små föreningar inte är momspliktiga och därför inte kan dra av moms som ett företag kan göra. Det innebär i praktiken att den lilla föreningen får betala mer för samma tjänst, som till exempel tryckkostnader och serviceavtal, än det stora företaget.

Kommunen står nästan och faller med ideella krafter inom turismen, särskilt i dagens ekonomiska läge. Det vore därför önskvärt att kommunen åtminstone ser till att den marknadsföring som de så väl behöver, och som de får serverad gratis, inte blir motarbetad. Jag tror att KFV Marknadsföring med Mattias Thim ska tänka om i denna fråga, han är ju ändå favoriserad med både bidrag och lön i sin verksamhet.

Marie Janson

Läppe

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om