UtslÀtande politisk revisionsdiplomati

Övrigt2010-12-04 05:00

Tycker ni att kommunernas politiskt valda revisorer ska vara diplomatiskt artiga mot kommunorganisationen? Det Àr i alla fall Johan Hartman (M) och Aina Jonsson (S) nÀr de refererar den granskning av kommunens beslutsprocess som gjorts av professionella, certifierade konsultrevisorer frÄn ett av branschens ledande företag, pwc.

Granskningen Àr vÀl föranledd av den konsultrapport som avslöjade flera mÀrkliga omstÀndigheter i Katrineholms kommun, OmstÀndigheter som till och med i nÄgot fall ledde till rena brottsmisstankar. Rapporten frÄn pwc Àr sÄvitt jag förstÄr avsedd att i nÄgon mÄn förklara hur saker och ting kunde gÄ sÄ illa. Och det gör den.

SÄ hÀr sammanfattar Johan Hartman och Aina Jonsson pwc-rapporten:

”Granskningen visar att Katrineholms kommun i huvdsak har en Ă€ndamĂ„lsenlig beredning om den tĂ€nkta gĂ„ngen efterlevs. Det finns dock omrĂ„den som behöver utvecklas.”

Andra stycket Àr mera konkret:

”Arbetet med delegationsordningar Ă€r inte Ă€ndamĂ„lsenligt och behöver styras upp vad gĂ€ller struktur och innehĂ„ll samt Ă„terrapportering till nĂ€mnd.”

Förvirrande

För mig Àr den diplomatiska slÀtstrukenheten i det först citerande stycket förvirrande. Kommunen har, sÀger revisorerna, i huvudsak en ÀndamÄlsenlig beredning. Det Àr lÀtt att tro att beslutsproccessen fungerar bra, med vissa undantag som ju inte kan vara alltför allvarliga eftersom processen huvdsakligen fungerar.

Att jag Ă€ndĂ„ gick vidare och lĂ€ste rapporten, som de politiska revisorerna bygger sin kommentar pĂ„, beror enbart pĂ„ den lilla reservationen; ”...om den tĂ€nkta gĂ„ngen efterlevs”.

Visst, revisorerna har hĂ€mtat sina formuleringar frĂ„n de professionella granskarnas bedömning. Men de har gjort det som vi journalister sĂ„ ofta beskylls för – fast tvĂ€rtom: de har ryckt loss den snĂ€lla bedömningen frĂ„n ett mera krasst skarpt sammanhang.

Proffsens version

SÄ hÀr lyder proffsrevisorernas ingress i sin helhet:

”VĂ„r sammanfattande bedömning Ă€r att beslutsprocessen i huvudsak Ă€r Ă€ndamĂ„lsenlig under förutsĂ€ttning att den tĂ€nkta beredningsgĂ„ngen följs. I och med att uppföljningar saknas finns dock risk för att efterlevnaden brister, vilket Ă€ven framgĂ„r av granskningen.”

Resten av ingressen lyder·

”Arbetet med delegationsordningar bedömer vi inte Ă€r Ă€ndamĂ„lsenligt utan behöver styras upp vad gĂ€ller struktur, innehĂ„ll och Ă„terrapportering till nĂ€mnd.”

Andra stycket Ă€r sĂ„ledes identiskt och vore helt korrekt Ă€ven som citat i politikerrevisorernas skrivelse. Men en betydande skillnad mellan politik- och proffsrevisionskommentarerna i första stycket ger helt olika intryck av vad orden i andra stycket betyder. Proffsrevisorerna berĂ€ttar i klartext att granskningen visar att det finns brister i efterlevnaden. De politiskt valda revisorerna skriver att det finns ”omrĂ„den som behöver utvecklas”. Det Ă€r skillnad och jag tycker att den Ă€r betydande.

Naivt blint

Jag skulle gĂ€rna vilja veta varför politikerrevisorerna vill vara diplomatiska. ÄndĂ„ skriver jag inte det hĂ€r för att kritisera just dem. (Det sista skrivet i ett försök att inte framstĂ„ som alltför odiplomatisk.) Men mot bakgrund av vad avgĂ„ende ordföranden i service och tekniknĂ€mnden, Pat Werner (S), nyligen lĂ€rt oss om hur naivt blint vissa politiker lĂ€ser beslutsunderlagen kan det vara pĂ„ sin plats att pĂ„peka att politiker som vill ta ansvar har anledning att sĂ€rskilt noggrant lĂ€sa det finstilta. Annars kan det lĂ€tt bli som det blev i Werners förvaltning.

Pat Werner lade i veckan skulden för de allvarliga missförhĂ„llandena i service och tekniknĂ€mnden u.p.a. pĂ„ tjĂ€nstemĂ€nnen. Han har, sade han, litat pĂ„ de beslutsunderlag som han fĂ„tt framlagda. Det hör till saken att nĂ€mnden har som en av sina viktigaste uppgifter att utöva tillsyn över förvaltningen. Men Werner har, om vi ska tro pĂ„ hans ord, och det gör jag – han levererar ju inte sĂ„ mĂ„nga – lĂ„tit sig köras över av tjĂ€nstemĂ€nnen.

Jag blev hÀrom dagen pÄmind om att det enligt kommunallagen inte bara Àr ordföranden utan hela nÀmnden, som har ansvaret för att förvaltningen sköter sig som den ska. Det Àr sant, men sant Àr ocksÄ att en nÀmnd eller styrelseordförande har en betydande makt över nÀmnden och dÀrför ett sÀrskilt ansvar.

Störande brÄkmakare

Vad gÀller just service- och tekniknÀmnden Àr det kÀnt att kritiska och undrande ledamöter betraktas mest som störande brÄkmakare. Deras möjligheter att fÄ kritiska frÄgor behandlade och belysta har varit smÄ. För nÄgra Är sedan hÀnde det till och med att ledamöter, som inte pÄ annat sÀtt fÄtt svar pÄ sina frÄgor, skrev en insÀndare om saken i Katrineholms-Kuriren. För detta fick de bannor av dÄvarande förvaltningschefen. Han visste uppenbarligen inte att det var olagligt och som tur var för honom orkade de hunsade inte anmÀla saken.

En nÀmndordförande som inte sjÀlv vill granska beslutsunderlagen kan lÀtt se till att eventuell kritik frÄn andra ledamöter avfÀrdas. Ibland fÄr kritiken kanske inte ens tas upp till diskussion. En ordförande behöver bara insistera att kritiken hör till ett Àrende som inte finns pÄ dagordningen. Sedan kan hon eller han se till att Àrendet aldrig över huvud taget kommer upp pÄ agendan.

Försöka duger

Jag kan inte underlÄta att slutligen beröra ett debattinlÀgg i veckan av VTL-ordförande Martin Larsson i VingÄker. Föst förklarar han nÀmligen att VTL:s samverkan med nÄgra andra partier enbart Àr valteknisk. Sedan handlar artikeln om att han kallt rÀknar med de samverkande partiernas stöd för sin politik. Han skriver om Björn Andersson (M) som hypotetiskt oppositionsrÄd: alltsÄ om han blir oppositionsrÄd.

Det kan bara betyda att Larsson hoppas pÄ stöd av FP, MP och V i sin fortsatta kamp för att fÄ bli oppositionsrÄd. Med mitt synnerligen ringa diplomatiska sinne sÀger jag: försöka duger!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om