"Unga piloter pressas att bli kaptener"

Ombord på flygplanen är det kaptenen som är ytterst ansvarig för säkerheten och alla ombord. Att bli kapten kräver lång erfarenhet och många flygtimmar men hos Ryanair går det snabbare än hos andra.

Övrigt2013-08-20 10:29

Ungefär 15 år eller 7000 flygtimmar i snitt. Så lång tid tar det att bli kapten på SAS. Hos Ryanair går det betydligt snabbare än så att få klä på sig kaptensuniformen. Efter 3000 flygtimmar eller knappt fyra år uppmanas styrmän att bli kaptener. Orsaken till att flygtimmarna är lägre hos Ryanair är att det irländska bolaget har expanderat kraftigt på senare år och valt att utbilda sina styrmän i stället för att anställa kaptener från andra bolag.

Men vill man inte ta steget till kapten så blir det problem. Det uppger flera källor inom bolaget som tidningen har pratat med.

– Jag tror inte att Ryanair tvingar någon att bli kaptener men om behovet finns så förväntas du ta steget om antalet flygtimmar är uppnått. När jag slutade på Ryanair hade jag precis uppnått timmar för att bli kapten och kände mig inte alls redo. Jag har flugit med massa unga kaptener, de flesta väldigt duktiga, men också sett flera kaptener i tjugofemårsåldern som inte alls är redo för ansvaret. Samtidigt är det många som inte står emot pressen eftersom det blir problem om man inte vill, säger en före detta pilot i bolaget.

Styrmän kan riskera att inte få sitt femårskontrakt förnyat om de inte hunnit bli kaptener.

– Det är lite upp till bevis när något väl händer hur kaptener med bristande erfarenhet klarar av att hantera situationen. Det här gäller alla flygbolag men min uppfattning är att Ryanair ska vara väldigt glada att något större inte hänt med tanke på hur oerfarna många kaptener och kabinpersonal är i jämförelse med andra bolag, säger källan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om