127 företag med totalt 420 elever från alla av Sörmlands gymnasieskolor samsades om utrymmet i hallen och utbudet blir onekligen blandat och brett.
Tanken med Ung Företagsamhet är att ge ungdomar bra erfarenheter inför arbetslivet och en smak av hur det är att vara företagare. De ska öva på sin kommunikation, kreativitet och sätta goda tankar till handling. De startar ett företag, driver och utvecklar det men ska även avveckla det.
Alexander Dahlman, Linnéa Ekengren och Dennis Arnold går på handelsprogrammet på Lindengymnasiet och har skapat företaget Be Ready.
‒Vi säljer egentillverkade necessärer på tre olika teman, resekit, festkit och ett första hjälpenkit. De är jättesmidiga att ha med sig, säger Dennis Arnold.
‒De tillverkas av överblivet markismaterial, spillbitar vi fått från företag vi samarbetar med. Men all design har vi fixat själva och även innehållet har vi köpt in. Man kan även kombinera de olika necessärerna, säger Linnéa Ekengren.
Josefine Niirola från Flen går på Grillska gymnasiet i Eskilstuna. Tillsammans med Hugo Blomqvist och Albin Karlsson driver hon Wasteless UF där de vill minska svinnet från tuber.
‒Vi tillverkar tandkrämsklämmor, vi märkte att det var jobbigt på morgon att få ut det sista ur tuben och försökte hitta lösning på det. Det gäller att hitta vardagsproblem och gå utifrån det, säger hon om klämmorna som kostar 25 kronor styck eller två för 40.
‒Men vi gör inte bara det, vi har en service där vi tillverkar efter förfrågan och vad de vill ha och vi vill också kunna utveckla så det fungerar på metalltuber också och inte bara plast.
3-D printern som tillverkar de små plastprodukterna av den helt återvinningsbara returplasten har Hugo Blomqvist själv byggt ihop efter en byggsats.
‒Den blev klar i natt, företaget som tillverkar dem har blivit så populärt att det blev försenat. Man kan göra massa saker med den, säger han och visar sin namnskylt, även den ett resultat av printerns arbete.
På lördagsförmiddagen delades en rad priser ut.
Årets affärsplan vanns av Re-Lightable UF, Nyköpings Enskilda Gymnasium i Nyköping. Årets grafiska profil stod Höga Kusten Källvatten, Thomasgymnasiet Strängnäs, för. Årets marknadsförare blev Marbled Days, Europaskolan Strängnäs, och årets redovisning gick till Avkopplat från S:t Eskils gymnasium Eskilstuna. Årets UF-lärare blev Eskilstuna Rekarnegymnasiets fordonsprograms Håkan Kyhlström och årets skola vanns av Thomasgymnasiet.