Tvåsamhet på det allra bästa sättet i Musikens hus

25 par blev tre och tre skulle till slut bli ett. Det var en dramatiskt jämn kamp mellan de tre sista paren under söndagens final, men ett av dem lyckades sticka ut och tog hem priset på 6 000 euro.

Det var tredje gången en svensk duo lyckades att ta sig till final.

Det var tredje gången en svensk duo lyckades att ta sig till final.

Foto:

Övrigt2017-08-21 10:50

50 musiker med 21 olika nationaliteter tävlade i form av 25 duos under Carl Ponténs Swedish International Duo Competition i Musikens hus i Katrineholm under helgen. Tävlingen anordnades för nionde gången och Pontén känner sig trygg i arrangörsrollen.

– Det har gått riktigt bra, nu har vi gjort detta några gånger. Man kan ta hand om deltagarna på rätt sätt. Men det är klart jag är trött i dag, det är mycket praktiskt runt omkring som man ska fixa med, berättar Carl Pontén på söndagseftermiddagen.

Tävlingen avgörs på totalpoäng, poäng som duona samlat under grundomgången, semifinalen och slutligen finalen. Detta innebär att musikerna måste prestera på topp i alla moment för att ta hem priset.

– Ja, när musikerna går in på scenen i dag har vi ingen aning om vem som kommer att sticka ut, vem som kommer vinna. Det är jämnt och trots de tidigare poängen kommer allt att baseras på deras uppträdande i dag, berättar Carl Pontén.

De tre par som gått vidare är den franska duon, Noé Natorp på cello och Jean-Baptiste ­Doulcet på piano, den svenska duon Kristina Winiarski, på cello, och Pontus Carron på piano och den japanska duon Yuki Ishihara, på violin och Ken Nakasako på piano.

För att sticka ut bland först 25, sedan åtta och slutligen tre par, är det viktigt att man visar kvalitet i urval, variation och skicklighet. De tre finalparen är av olika skolor och har olika spelstil, men valet av finalstyckena är det området där de skiljer sig mest.

– Man måste vara smart hela vägen igenom. Några av de andra paren som var riktigt skickliga föll på sitt programval. Det som krävs att är man uppvisar variation och samtidigt visar det man är bra på. Det är en balansgång, berättar Carl Pontén.

Det svenska paret framförde Poulencs ”Sonata” och Poppers ”Spanish serenade Op. 54:2”. Det första är lite enklare och det andra ett mer typiskt upplysningsstycke och rörde sig lite utanför ramarna när det kommer till att bedömas som en duo.

Den japanska duon tog en chansning och valde att göra ett helt verk i sin finalrond, något de gjort hela tävlingen igenom. Det räckte i semifinalen med deras framförande av Szymanowskis ”Mythes Op. 30” och valet för finalen var Bartóks ”Sonata No. 1”.

Duon från Frankrike, som började grundomgången väldigt klassiskt med Beethoven och Debussy, avslutade lite mer kontroversiellt med det svårspelade stycket ”Sonata Arpeggione” av Schubert och Weberns ”3 Petites pieces Op. 11”, ett av kvällens nyare stycken från 1914.

I år blev det av stor betydelse att sticka ut för att vinna och den japanska duon hade valt rätt när de chansade på att framföra ett helt verk. Med noggrannhet, tonsäkerhet och utmanade melodier stod de ut gentemot de två andra paren, som valde att spela lite mer traditionellt och milt.

Kort om tävlingen

Den är unik eftersom att man tävlar i duo och ska spela för att bli bedömd därefter.

50 musiker, 25 par och 21 nationaliteter fanns med i grund­omgången.

8 par, med 11 olika nationaliteter, gick vidare till semifinal.

Juryn bestod av fem oberoende, olika skolade, experter från olika länder.

I finalronden fick varje duo 30 minuter på sig att framföra verken de valt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!