Trots en ekonomisk tillbakagång finns framtidstro i resebranschen

Seychellerna, Barbados, Lesotho och Montenegro – där har ni fyra av de nya mer exotiska länderna som dök upp på årets TUR-mässa på Svenska Mässan i Göteborg i helgen. Totalt fanns 116 länder och regioner representerade på årets mässa – 13 fler än förra året.

Övrigt2010-03-29 05:00

TUR, som är Nordens ledande rese-, turism- och mötesmässa och som debuterade 1984, omfattar cirka 14 500 kvadratmeter utställningsyta och antalet representerade företag och organisation är cirka 1 700.

– Intresset och uppslutningen kring TUR visar att det finns en stor framtidstro i rese-, turism- och mötesbranschen. Alla viktiga aktörer inom genren finns på plats, berättade den nye mässgeneralen Per Magnusson.

Just det här med att antalet utställare ökar år från trots att stora delar av världen drabbats av recession (ekonomisk tillbakagång) är intressant. Att resa är tydligen det sista vi människor överger – trots att tiderna blir sämre. Självfallet var vi mycket nyfikna på hur Grekland, som just nu upplever sin värsta ekonomiska kris någonsin efter övergången till valutan euro, skulle hantera sin situation på TUR-mässan.

Visst märktes det att man tvingats dra ned något i omfång vad beträffar presentationen av alla sina turistmål, där varje ö i regel har sin egen marknadsföringsbudget.

– Giss vad den här plätten kostar? sa Katrineholmsfödda Ingamay Östlund, som svarade för ”försäljningen” av sin ö – Samos, och skickade frågan till Katrineholms-Kurirens utsände.

Givetvis blev vi svarslösa, men Ingamay berättade den lilla fyrhörning, där hon var placerad för att promota ön Samos, gick loss på 34 000 kronor för de fyra dagar som mässan håller på.

Förra sommaren hälsade Kuriren på hos Ingamay på Samos, vilket vi berättade om i ett reportage. Men det var innan den ekonomiska krisen slog till med full kraft mot Grekland.

– Svik inte Grekland! Det är nu landet behöver ditt stöd som turist.

Läs mer i måndagens Katrineholms-Kuriren!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om