Trasig kabel leder till frustration i Björkvik

Jan-Erik Carlsson och sambon Marie-Louise Jonsson har varit utan telefoni, tv och internetuppkoppling i en vecka. Orsaken är att kabeln som går till deras fastighet har gått sönder efter att den har placerats mitt över en infart till skogen.

Marie-Louise Jonsson och Jan-Erik Carlsson från Björkvik är frustrerade och ledsna för att de måste vänta i över tre veckor för att åter kunna använda sig av tv, internet och telefoni.

Marie-Louise Jonsson och Jan-Erik Carlsson från Björkvik är frustrerade och ledsna för att de måste vänta i över tre veckor för att åter kunna använda sig av tv, internet och telefoni.

Foto:

Övrigt2017-11-02 10:05

Jan–Erik Carlsson satt och arbetade framför datorn hemma i Björkvik när internetuppkopplingen plötsligt försvann tidigt i tisdags förra veckan. Han förstod direkt att det berodde på att kabeln, som hade lagts över infarten till skogen under ett avverkningsarbete i våras, hade gått sönder.

– Jag gick ut och tittade på kabeln och då såg jag direkt att det var på grund av den. Tänk en tunn kabel med massa tunna trådar i och tio små trådar spretade ut, säger han.

Varken tv, telefon eller internet fungerade, och Jan-Erik Carlsson ringde omedelbart Telias kundtjänst och gjorde en felanmälan. Han blev trevligt bemött och blev informerad om att kabeln skulle repareras senast klockan tolv på fredag. I väntan på reparationen använde han och sambon Marie-Louise Jonsson sina mobiltelefoner, även om de visste att det kunde bli dyrt i längden.

Men på torsdagen fick paret ett samtal från Ericsson och blev informerade om att reparationen kommer att dröja till och med den 20:e november, på grund av att skadan är omfattande.

– Vi kollade med en bekant som bor lite längre upp mot telestationen, och där fungerade allt, så brottet var lokalt. Det kan inte vara så stort och man borde kunna dra en ny kabel.

Enligt Ola Rantatalo, kommunikationschef på Skanova, beror den långa väntetiden på hög arbetsbelastning i upptagningsområdet.

– Det är kort och gott den arbetsbelastning som de har. De entreprenörer som vi anlitar och som arbetar i det här området har extremt många kabelfel. Det grävs fortfarande mycket på vägar och i marker och då ser vi ett ökat antal fel, säger han.

Reparationerna följer en prioriteringsordning, och i topp ligger de fel som påverkar samhällsviktiga funktioner.

– Men där vi har kabelfel som påverkar många i samhället så prioriteras det också givetvis, påverkar det bara en eller två tvingas man förlänga väntetiderna för dem. Det är en klen ursäkt för de som drabbas och givetvis väldigt beklagligt och en situation som vi inte önskar skall ske.

Jan-Erik Carlsson och Marie-Louise Jonsson känner sig besvikna.

– Det jag vänder mig emot är att man så nonchalant lägger ner kabeln där man kör in i skogen från väg 539 och inte i en sidotrumma. Sedan återigen det här nonchalanta beteendet att säga att den inte kan repareras förrän den 20:e november, säger Jan-Erik Carlsson.

– Det är så tråkigt att inte kunna titta på nyheterna. Hur hade det varit om man hade haft larm som gick, det hade ju varit helt kört, säger Marie-Louise Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om