Att ha rätt kompetens på rätt plats handlar om att höja utbildningsnivån hos fritidspersonal men också att se till att individen arbetar utifrån sina styrkor. Syftet med projektet, som avslutas i juni 2018, är att få skolor att fungera som en helhet med hjälp av en ökad kompetens hos fritidspersonal och en bredare förståelse för fritidsverksamheten hos övriga yrkesgrupper i skolmiljön. Ett sätt att höja utbildningsnivån är genom interutbildning, där projektets arbetsgrupp vill fokusera på kreativitet, samarbetsförmåga och empati. Det långsiktiga målet är att alla elever ska få de bästa möjliga förutsättningarna för lärande och välmående under hela skoldagen. Ett sätt att uppnå detta är genom nätverksträffar.
– Vi bjuder in föreläsare, gör samarbetsövningar och pratar drömscenarion. Hur vill vi att en perfekt dag för en skolelev ska se ut, säger Jessica Claesson, en av de fyra utvecklingsledarna.
Utvecklingsledarna, Jessica Claesson, Sarah Andersson, Nina Bodegren och Mikael Brolin jobbar en dag i veckan med projektet och resten av tiden vid sina ordinarie skolor. Förhoppningen är att projektet ska leda till en arbetsplan som i framtiden kommer att gälla för hela kommunen.
Maria Wallin och Katarina Gustavsson från Sandbäcksskolan är med under träffen och de tycker att träffarnas upplägg är bra.
– Man märker att det finns en del saker att förbättra. Varje träff sätter i gång en process som leder till små förändringar. Det är inspirerande att prata med kollegor från andra skolor och därför ser man mest fram emot träffarna, säger Maria Wallin.