"Styrkekramar" är ett välbekant ord från sociala medier. När någon har blivit sjuk eller går igenom en tuff tid kommer styrkekramarna i kommentarsfälten, som stöd.
"Styrkekramar" är också titeln på Zandra Ahls nyproducerade utställning med vernissage den 27 januari i konsthallen på Ängeln. Betraktaren kan se utställningen precis som den är, eller bekanta sig närmare med Zandra Ahls skapande genom att lägga till en katalog och ett ljudverk under besöket i konsthallen.
Ljudverket är en lång rad citat, presentationer, blogginlägg och betraktelser från olika avsändare. Några är Zandra Ahls egna, andra kommer från intervjuer med bland andra journalisten Amelia Adamo, politikern Birgitta Ohlsson, från företag som gör reklam för barnkläder och från barnfilmer som "Frost".
Det är igenkänning med skruv, det handlar om vardag, konsumtion, livsval, och om alla de där små traditionerna: fredagspeppen, färska blommor mot veckoslutet, dagarna som ger oss anledning att fira året runt; glädjedagen, tankens dag, promenadens dag, museidagen.
‒Det är ett narrativ om vår tid, säger Zandra Ahl.
Ljudverket går hand i hand med verken i konsthallen. "Styrkekramar" har varit en lång process. Det är nästan fyra år sedan Zandra Ahl fick frågan om en utställning i Ängeln från dåvarande konstansvarige Truls Olin. Sedan dess har konstnären varit på plats flera gånger, tagit bilder och förberett sig. När hon i veckan ställde i ordning utställningen hade en vägg försetts med en fuskpärlspont, som en blinkning till 1980-talet då lokalerna byggdes och som en passande inramning till verken.
‒Fejkpärlsponten ger en tydlig referens till ett ämne som heminredning.
Hemmet är det centrala i "Styrkekramar. Zandra Ahl utmanar våra värderingar kring inredning, vad som är fult och snyggt och värdefullt eller inte.
‒Det handlar om hur vi firar vardag och gör den meningsfull.
Utställningen pågår till den 3 mars.