Det var under en fibernätsinstallation vid Biesta Gård i början på förra veckan som en av de stora kablarna på bygden blev avgrävd. Plötsligt fungerade inte hemtelefonerna i området.
– Jag ringde hem till min fru men kom aldrig fram. Senare under dagen visade det sig att flera grannar också hade drabbats, man hade varit och grävt med traktorer för att installera fibernät, säger Lerbobon Bengt Hult.
Han och en granne lämnade båda in varsin skadeanmälan till Telia som svarade att man skulle åtgärda problemet inom några dygn, men inget hände. Bengt Hult blev orolig över sina ensamboende äldre grannar, som inte använder mobiltelefon och efter att ha försäkrat sig om att alla mådde bra kontaktade han sonen till sin 95-årige granne Rune Kihlstrand.
– Jag var mest orolig över mina grannar som har hemtjänst och trygghetslarm. Signalerna gick ju fram fast telefonerna inte fungerade, och har man då inte någon telefonsvarare vet man inte vad som kan ha hänt, så vi ringde Runes son och talade om för honom hur det stod till.
Bengt Hult tog kontakt med leverantören upprepade gånger för att fråga varför reparationen dröjde.
– Först fick vi ett besked att det skulle vara klart den 13:e september, sedan sa de den 15:e och tredje gången jag frågade så sa de att det skulle vara klart senast den 20:e september.
Göran Kihlstrand som inte kunde komma i kontakt med sin 95-årige far på flera dygn kände en stor oro fram till att hemtjänsten, som besöker fadern några gånger om dagen, ringde och meddelade att trygghetslarmet som fadern har fungerar oberoende av det fasta nätet.
– Att de inte kan laga det samma dag eller dagen efter kan jag förstå men att det ska ta så lång tid begriper jag inte. Jag jobbar i Malmö och kunde inte komma i kontakt med min ensamma far på flera dagar.
Även om han nu fått lugnande besked är han upprörd över att det ska behöva ta nio dagar för att reparera en avgrävd telefonkabel.
– Det jag vänder mig emot är att det ska ta så lång tid att reparera en trasig kabel ute på landsbygden, där det bor många gamla människor.
Ola Rantatalo, kommunikationschef på Telias nätleverantör Skanova, menar att reparationen i detta fall dröjt på grund av att det var en stor kabel som var avgrävd på två olika ställen.
– Felsökningen och felavhjälpningen blir mer komplicerad i och med att man måste jobba på två olika ställen. Det är skälet till att det tagit lite längre tid i det här fallet, vanligtvis ska det gå snabbare.
Men den här tiden på året kan resurstillgångarna också vara en faktor till att reparationerna dröjer.
– När det sker mycket aktiviteter på gator och mark ser vi ett högre inflöde av den här typen av fel. Det är klart att den resursmängd vi har blir hårt ansatt och belastad och det blir givetvis också en faktor, säger Ola Rantatalo.