Symfoniorkesterns musikaliska ledare Camilla Arvidsson är den sammanhållande länken mellan alla som ska framföra Joseph Haydns "Skapelsen". Hon har farit mellan symfoniorkesterns, Katrineholms kammarkörs och Eskilstunakören Ars Musicas repetitioner på olika platser. I förra veckan repeterade orkestern och körerna ihop för första gången.
‒Alla är peppade och taggade, det finns energi i rummet, alla vill göra det här tillsammans, säger Camilla Arvidsson som beskriver "Skapelsen" som en intrikat utmaning med tempoväxlingar och körsatser som slingrar sig in i ariorna.
‒Det är otrolig musik, väl värd besväret, och den blir bättre och bättre ju mer jag studerar den.
Symfoniorkestern har under Katrineholms jubileumsår haft flera lokala samarbeten och nu är det dags för kammarkören, som också får sällskap av Ars Musica.
‒"Skapelsen" görs inte så ofta, den är ganska ovanlig. Kanske för att den inte har många melodier som man går och nynnar på, resonerar Camilla Arvidsson.
Joseph Haydns största verk uruppfördes 1798 i Wien sedan kompositören arbetat med den i tre år. Som namnet berättar handlar den om det som händer i Bibelns första Mosebok. Ärkeänglarna Gabriel, Uriel och Rafael berättar handlingen i recitativ, händelseförloppet utvecklas i arior och kören tar vid med lovsång. Camilla Arvidsson beskriver verket som mer måleriskt än trallvänligt.
‒Ingen hade skrivit något sådant förut, som var både harmoniskt och rytmiskt och målade händelserna i stället för att fastna i ett melodiskt tema.
"Skapelsen" framförs på originalspråket tyska, men för den som inte förstår går det ändå att följa med genom att dirigenten förklarar och genom den speciella ljussättning som kommer att visa varje del i skapelseberättelsen.
‒Det är otroligt tematiskt; man hör i musiken när maskarna krälar i jorden, Haydn återskapar hur demonerna försvinner från jorden när ljuset kommer. "Skapelsen" var ett modernt verk för sin tid och är det fortfarande. I dagsläget, när folk tror på det ena eller det andra eller inte alls, är det ändå ett aktuellt musikverk. Oavsett vad man tror på kan man hylla själva skapelsen.