Om tio veckor, den 10 december, är det dags för den årliga justeringen av alla Sveriges tågtidtabeller. För de flesta avgångar innebär det förändringar på några minuter hit eller dit. Men när Camilla Lundborg insåg vad som kommer att hända med hennes eget eftermiddagståg från Stockholm blev hon förskräckt.
‒I dag går det ett tåg från Stockholm 15.29 som är framme i Vingåker strax före klockan 17. Den förbindelsen var ett av skälen till att jag vågade börja en högskoleutbildning i Stockholm. Föreläsningarna slutar klockan 15 så jag hinner precis till centralen.
Men från och med den 10 december lämnar tåget Stockholms central redan 15.04. Nästa avgång är först 16.44.
‒Då är jag inte hemma i Vingåker förrän efter klockan 18, tre timmar efter dagens sista föreläsning.
Och Camilla Lundborg är långt ifrån ensam om problemet.
‒Tåget är nästan alltid fullsatt. Väldigt många katrineholmare stiger på i Södertälje.
‒Det pratas väldigt mycket om att arbetspendlarna i Mälardalen är prioriterade och att det ska bli lättare att pendla. Men jag tycker tvärtom att det blir sämre och sämre.
Helena Ekroth är myndighetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Att inte heller hon är nöjd med den nya tidtabellen står helt klart.
‒Trafikverkets prioriteringar är för oss en gåta, säger hon.
‒ Vi i Mälardalen lägger ner enorma resurser på att få Sörmlandspilen att fungera. Vi ansökte om att behålla avgången 15.29 eftersom vi vet hur viktig den är för arbetspendlarna, men Trafikverket gör andra prioriteringar och har gett annan trafik företräde.
Det är trångt på västra stambanan. I dag kommer Sörmlandspilen i kläm mellan all annan trafik som ska fram. säger Helena Ekroth.
‒Människor bygger sina liv på att pendlingen ska fungera så det är bra att frågan kommer upp på bordet. Men tyvärr tror jag vi måste inrikta oss på att den här tidtabellen kommer att bli det som gäller efter 10 december.