"Rätt fart i staden". Så heter konceptet som är framtaget för att det ska bli trafiksäkrare i tätorter och städer runt om i landet. I Vingåkers kommun finns det redan sträckor som sänkts till 40 kilometer och även till 30 kilometer vid skolor och förskolor.
Förvaltningen betonar att "Rätt fart i staden" är en analysmetod som ger väghållaren stöd i arbetet med att ta fram önskvärda hastighetsnivåer. Metoden tar hänsyn till, och väger trafiksäkerhet, framkomlighet och miljö mot varandra. Själva kärnan i resonemanget är att den som ska utföra en resa vill komma fram snabbt medan trafiksäkerheten och miljön tjänar på lägre hastigheter.
"Kommunledningsförvaltningen menar att fördelarna med den föreslagna regleringen överväger nackdelarna. Enbart en hastighetsreglering kommer inte att innebära att vi kommer till rätta med fordon som kör för fort. Det är därför viktigt att stödja regleringen med fysiska åtgärder. En hastighetsreglering är en start av ett sådant arbete".
Kommunstyrelsen hade ärendet på sitt bord vid senaste sammanträdet, och det var ett enigt möte som sa ja till att utöka orter och vägsträckor som ska lyda under nya, sänkta hastigheter inom tätorterna.
Beslutet blev att föreslå fullmäktige att besluta att genomföra hastighetsförändringarna.
Men det blev ett formellt fel i beslutsgången, berättar kommunstyrelsens ordförande Anneli Bengtsson (S).
‒Vi går göra ett omtag, för beslutet blev inte juridiskt riktigt.
Detta på grund av att kommunstyrelsen beslutade att fullmäktige ska ha sista ordet. Så ska det inte vara, konstaterar man nu.
Kommunstyrelsen har delegation att besluta i trafikärenden och därför kommer ärendet att tas om vid nästa kommunstyrelsemöte för ett formellt och juridiskt riktigt beslut om "Rätt fart i staden".