Den 13 december träder det nya avtalet mellan Mälab och SJ om Uven-trafiken i kraft. Då har vi resenärer blivit lovade att den gamla tidtabellen åter ska gälla. Höstens elände med reducerad tidtabell ska vara över.
Det trodde vi fram till för en dryg vecka sedan. Då meddelade SJ att det inte alls kommer att bli så. Mellan Flen och Eskilstuna kommer man att dra in två tåg i typisk pendlartid, mellan klockan 7.50 och 9.48. Det betyder att pendlareländet fortsätter trots löften om motsatsen. Indragningarna beror på att det fattas pengar, enligt vad SJ:s kund- och marknadsansvarige Anders Larsson säger till Eskilstuna-Kuriren den 6 november 2009.
Men var det inte SJ som skulle återställa den gamla tidtabellen då de fick nytt förtroende att köra tågen? De gjorde det trots att de tidigare hävdat att det inte gick på grund av brist på pengar. Det var konkurrenten Tågkompaniets erbjudande att köra oreducerad trafik utan statsbidrag som tvingade SJ att tänka om. Men nu då man fått avtalet undertecknat är man tydligen omedelbart beredd att svika löftet till resenärerna och som det verkar även avvika från det avtal man tecknat med Mälab.
Jag tyckte det kändes konstigt i somras, både som skattebetalare och som resenär, att SJ fick fortsätta med Uven-trafiken. Särskilt då man tidigare sagt att man inte kunde göra det utan statsbidrag. Tågkompaniet hade dessutom lämnat ett klart billigare erbjudande. Nu visar det sig att vi är lurade. Så fort konkurrenten var oskadliggjord återtog SJ sin gamla arroganta position. Nu saknas det åter pengar och utpressningen fortsätter. Utan mer skattepengar så ska tidtabellen reduceras!
Man frågar sig varför i hela friden Tågkompaniet inte fick uppdraget. Hur kunde Mälab falla för SJ:s falskspel? Eller var man redan från början införstådd med att tidtabellen skulle reduceras utan att tala om det för oss resenärer? Och hur kan man i fortsättningen se Tågkompaniets företrädare i ögonen efter den här sista piruetten?
Vi resenärer tvingas tydligen på nytt ta upp kampen för Uven. Vi måste kräva att den gamla tidtabellen återställs, som vi blivit lovade. Och vi måste kräva en redovisning av hur upphandlingen i somras gick till och vad som utlovades från SJ:s sida.
Det är ett självklart krav att nästa upphandling görs på ett öppet och transparent sätt och att konkurrensen tillåts fungera som den ska. Avtalet med SJ är ettårigt och går ut i december 2010. Därför måste nästa upphandling börja förberedas nu om det ska vara möjligt för någon annan än SJ att köra Uven-trafiken.
Daniel Danon
socialdemokrat i Flen och initiativtagare till uppropet för Uven