Personal ska ta varje uppgift och signal om kränkande behandling på allvar och utreda vad som ligger bakom framhåller Skolinspektionen. Att så inte har skett ser myndigheten allvarligt på.
Mamman till barnet, som gjort anmälan till Skolinspektionen, har uppgett att klassläraren kände till vad som pågick, men aldrig talade om det, och inte ville lyssna på vad mamman hade att säga. Rektorn tyckte att mamma förstorade upp det hela.
Huvudmannen, Vingåkers kommun, har angett att Sävstaskolan fick veta att eleven kände sig utsatt för kränkande behandling den 14 september 2011.
Eleven hade då, när höstterminen började, blivit slagen, knuffad och dragen i håret av tre elever. Ytterligare en elev brukade sparkas, knuffas och säga fula ord till honom. Då gjorde skolan en utredning, höll samtal med berörda elever, och följde upp samtalen. Kränkningarna upphörde anser kommunen.
Inte fullt en månad efteråt fick eleven sin jacka sönderdragen. En vecka senare fick han ta emot slag i ansiktet av en annan elev. Den 10 november stack en elev nålar i hans kropp med en häftklammer. De händelserna har skolan definierat som lek konstaterar Skolinspektionen. Trots att skolan visste om tidigare kränkningar gjordes inget för att ta reda på om det även dessa gånger handlade om kränkningar, och inte lek.
Efter händelsen med nålarna berättade eleven för en lärare. Inget hände, kränkningarna fortsatte. Till sist klarade eleven inte av att gå till skolan längre.
Vingåkers kommun och Sävstaskolan har inte tagit något helhetsgrepp kring elevens situation konstaterar Skolinspektionen. Skolan gjorde visserligen en utredning, men vidtog inga åtgärder för att få kränkningarna att upphöra, och följde inte upp elevens situation.
Skolinspektionen förelägger Vingåkers kommun att senast den 1 juli 2012 vidta åtgärder så att skollagens krav att motverka kränkande behandling uppfylls.
Eleven kan även bli skadeståndsberättigad. En utredning ska göras om det.