Ryanair raderade information ur svarta lådan

Ljudinspelningen från ett Ryanair-plan som nödlandade på Skavsta för drygt två år sedan raderades från den så kallade svarta lådan. Någon i bolaget såg till att inspelningen som piloterna räddat vid landningen aldrig nådde de ansvariga utredarna.

Övrigt2013-08-17 06:38

Det var den 25 april för två år sedan som Ryanair-planet, ett Boeing 738 med 179 personer ombord, fick nödlanda på Skavsta flygplats. Planet lyfte från Skavsta på väg mot Paris Beauvais och fick ett flertal larm om elfel ombord och tvingades återvända till flygplatsen. Nu kan SN avslöja att den ljudinspelning från cockpit som ska finnas tillgänglig för haveriutredarna raderats av Ryanair. Uppgifterna bekräftas också av Statens haverikommission.

– När kaptenen skulle landa drog han ut säkringen till det man i dagligt tal brukar kalla svarta lådan, Cockpit Voice Recorder, för att rädda ljudinspelningen av det som sagts i cockpit, uppger en källa inifrån bolaget till SN. Källan, som av rädsla för repressalier önskar vara anonym, berättar att då utredningen sedan skulle göras hade den sparade inspelningen försvunnit.

– Den raderades av Ryanair och ingen vill säga när eller av vem. Klart är att så får det inte gå till, inspelningen ska ju finnas kvar för att kunna säkerställa vad som hänt under resan, säger källan.

I den utredning som gjordes av händelsen framkommer att data från såväl röstinspelningen från cockpit som från färdskrivaren, Flight Data Recorder, var raderade. Utredningen fick istället i huvudsak baseras på intervjuer med piloterna och Stefan Christensen från Statens haverikommission som ansvarade för utredningen och skrev rapporten säger att det ändå gick bra, den här gången.

– Den här gången gick det bra utan inspelningarna men en annan gång kanske det inte är så. Då är det olyckligt om data försvinner på vägen.

Någon i Ryanairs organisation har tryckt igång säkringen till röstinspelningen igen, efter att planet landat. Inspelningen registrerar de senaste två timmarnas samtal i cockpit, därefter börjar den om och det tidigare inspelade materialet raderas. Vem som mixtrat med ljudinspelningen och varför har varken Statens haverikommission eller Ryanairs piloter fått veta.

– Om det är så att vi som utredande organisation kräver inspelningen så har vi rätt att ta del av den men i det här fallet har bolaget satt det ur bruk. Om det är ett beslut som fattats på ledningsnivå i Ryanair eller om det är en enskild tekniker som agerat fick vi aldrig klarhet i, bara att piloterna hade gjort rätt och sparat informationen. Ofta så ska planet iväg efteråt och då vill man kanske inte ha det stående i flera dagar i väntan på utredning säger Stefan Christensen.

Men i det här fallet blev ju planet stående på Skavsta ändå.

– Ja då kan man verkligen tycka att inspelningen borde funnits kvar, säger Stefan Christensen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om