Till Katrineholmsrevyns föreställningar vallfärdar ortsborna för att få se året sammanfattat ur ett humoristiskt, men också tänkvärt perspektiv. "Revy 31" i januari i år blev ett kliv in i en gigantisk discokula, med glamourös air av 70-talets "Studio 54". Därifrån kan klivet tyckas oändligt till det svenska folkhemmet, men där ska årets revy landa. Namnet blir "De folkvalda".
– Lite kaxigt, kanske. Men de som köper biljetter väljer ju att komma och se oss, säger Cissie Brunosson som för andra året har en producentkollega i Cia Ronach.
Nu blåser förändringens vindar i revyn. Förarbetet till 2019 års föreställning har inte varit en fullt garnerad räkmacka att glida in på. Ett antal avhopp hotade visserligen inte revyns hela existens, men fick producenterna att fundera på att skapa en mer avskalad version.
– Vi har fått jaga ensemble. Det är lite ovant för oss, säger Cissie Brunosson.
Johanna Dahlberg och Pontus Kinnander har fått barn, Johanna J:son Lindh jobbar med Jonas Gardell och har tvingats tacka nej i år, Micke Mårtensson är även han upptagen med jobb och Eva-Carin Hultén med flera dansare har på grund av bland annat tidsbrist tagit paus från tiljorna.
Men efter en hel del omvärldsspaning har ensemblen fått en ny sammansättning som alla är nöjda med. Cia Ronach, Ulrica Lindfors och Zaki Hussein i dansgruppen får sällskap av Hervé Ndizeye och Hillevi Annfält. I sång- och ensemblenummer förstärker musikalartisterna Agneta Ottosson och Michelle Andersson. Den förstnämnda har exempelvis setts i Kolhusteatern medan Michelle Andersson bland annat har jobbat med shower åt researrangörer vid Medelhavet.
[youtube id="ybg2S8LGFaM"]
Ny är också gitarristen Kalle Månsson.
– Det är roligt för en gammal revyräv att få lite nytt att jobba med, säger Cia Ronach som liksom sin producentkollega ser utmaningarna men också det givande i att jobba in en delvis ny ensemble.
De nya ansiktena ansluter till en stomme i revyn bestående av Cissie Brunosson och Cia Ronach, Lena Sirrewius, Marcus Enqvist, Gustav Karlsson och Marina Dishley. Jeff Lindström återvänder till revyn för att regissera. Och så återkommer en veteran som inte klarade av att sitta i publiken: Thomas Ronach.
– Han sprang som en äggsjuk höna hela förra vintern, skrattar Cissie Brunosson.
Kapellmästare är dock även fortsättningsvis Johannes Annfält.
Katrineholmsrevyn fortsätter på den inslagna vägen mot ökad integration både i ensemblen och i strävan efter att bredda sin publik. Bland annat är ett nytt samarbete på väg att se dagens ljus mellan revyn och Kvisk, integrations- och arbetsmarknadsprojektet som stöttar nyanlända kulturarbetare att komma ut i jobb.
Nu pågår en högst intensiv fas i revyns arbete. Den 15 oktober är det manusstopp och den 3 november är det kollationering, då alla samlas för att gå igenom manus. Jeff Lindström skriver material till revyn, Cissie Brunosson också, och alla hoppas på att även Niklas "Nibbe" Linder ska komma med texter. Sedan blir det hårdkörning till januaripremiären, då katrineholmarna serveras en revy som tar sikte på att spegla en skev värld ur ett folkhemsperspektiv.
Senast tog revyn inte bara Tallåsaulans scen, utan även foajén i anspråk för att underhålla publiken. Så är tanken även för kommande revy, då discokulan tonas ner till folkhemskänsla, kanske med en lanthandel. Dessutom är planen att publiken ska möta revyfolk redan i garderoben.
För revyns eldsjälar börjar visserligen en intensiv period nu, men arbetet pågår mer eller mindre intensivt hela tiden.
– Vi har revyn varje dag, året om, konstaterar Cissie Brunosson.