Politisk kollision om trafikstrategin

Majoriteten ville tuta och köra. Oppositionen bromsa och backa. Som väntat krockade de tu när förslagen till trafik- och parkeringsstrategi skulle antas av kommunfullmäktige.

På måndagen startade ombyggnaden av Stockholmsvägen, där gång- och cykeltrafiken ska ges mer utrymme. Senare på kvällen tog sig fullmäktigepolitikerna an förslagen till kommunala trafik- och parkeringsstrategier.

På måndagen startade ombyggnaden av Stockholmsvägen, där gång- och cykeltrafiken ska ges mer utrymme. Senare på kvällen tog sig fullmäktigepolitikerna an förslagen till kommunala trafik- och parkeringsstrategier.

Foto:

Övrigt2017-07-19 09:58

Med ett år kvar till valet rullar S- och M-majoritetens bygge av framtidens Katrineholm vidare. På måndagskvällens första fullmäktigemöte för hösten skulle ytterligare ett steg tas: att klubba en kommunal trafikstrategi med en fördjupad parkeringstaktik därtill.

Så blev det inte. Minoriteten skickade båda dokumenten tillbaka till kommunstyrelsen för kompletteringar.

I takt med att Katrineholms innerstad förtätas med nya bostäder, måste svängrummet för bilismen minskas. Staden är inte större än att fler av dess invånare kan promenera, cykla eller resa kollektivt, resonerar kommunstyret. Dessutom finns miljövinster att göra i fråga om utsläpp och buller.

Därför ska planeringen av framtidens tätort i första hand utgå från gång- och cykeltrafiken både när det gäller gaturummet och parkeringsutrymmena.

– Det blir fler p-plaster. Men om fler går eller cyklar blir det ännu fler. Samtidigt ska vi självklart bejaka dem som vill och behöver åka bil, sa kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S).

Oppositionen är i grunden positivt inställd till att trafiken planläggs. Men delar av innehållet väcker missnöje. Liberalernas Ewa Callhammar – hon deltog inte på fullmäktigemötet – har till och med kallat det bilfientligt.

Det fick Dahlström att påminna om att strategierna springer ur översiktsplanen som fullmäktige enigt ställt sig bakom.

– Bilfientlig? Så dags att säga nu. Jag är hellre bilfientlig än människofientlig.

Vad oppositionen framför allt saknar är en karta över hur kommunen vill styra framtidens trafikströmmar.

– Kommunen måste visa hur den vill att trafiken ska gå, sa Inger Fredriksson (C) skarpt.

En annan brist är avsaknaden av vision för Resecentrum.

– Vi ska prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafiken. Men själva navet vet vi inget om, påminde Ylva G Karlsson (MP).

Majoritetens propå om ett godkännande av strategierna vann inget gehör. Samtliga sex oppositionspartier yrkade på återremiss. 19 ledamöter röstade för detta. 17 hade räckt.

En av dem som avgjorde frågan var Joha Frondelius (KD). Han tycker att dokumenten i grunden är "givande läsning".

– Om de får lite tid till eftertanke, och får fyllas på, tror jag att de faller i god jord.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!