Kronfågel i Valla är en av Katrineholms största arbetsgivare med över 700 medarbetare. I dag slaktas cirka 13000 kycklingar varje timme i fabriken, och på skisstadiet finns diskussioner om att gå upp i antal beroende på marknadsutvecklingen. Då behövs ny utrustning som tar mer plats, vilket i sin tur kan kräva tillbyggnad. Men det finns inga beslut tagna ännu.
Företagets nytillträdde platschef kommer att ansvara för Kronfågels kycklingproduktion i Sverige och lägga den största delen av sin tid i Vallaslakteriet.
Carsten Ole Hansen berättar att han har gått den långa vägen.
Ja, jag är utbildad slaktare och har arbetat som det tidigare. Jag blev erbjuden ett arbetsledande uppdrag och tog det.
Det är en gedigen erfarenhet inom dansk men även svensk slakteriverksamhet Hansen har. Huvudsakligen har det varit nöt och gris under de 35 åren han varit verksam. Ett slakteri på danska Bornholm blev det första stora uppdraget. I cirka tio år har han arbetat i Sverige, de tre första som platschef på Scan i Kristianstad med runt 700 anställda och de sista sju åren som produktionsdirektör på HK Scans slakterier. Men nu är det kyckling och Valla som gäller.
Carsten Ole Hansen och hustrun Liselotte har en lägenhet i Katrineholm men bostaden i danska Ringstedt finns kvar.
Vilken är din ledarstil?
Jag tycker det är väldigt viktigt att alla är med och har en förståelse för vad vi gör och att medarbetarna har en möjlighet att påverka. Valla har sedan förra våren arbetat med en metod för kvalitetssäkring, LEAN, som bland annat använts inom japanska Toyota. Det är ett bra sätt att informera och skapa delaktighet, bland annat genom tavelmöten som hålls minst en gång i veckan i fabriken och varje dag av platsledningen. I Valla började man nedifrån i organisationen. Därför är vi lite i otakt, en del har kommit längre än andra. Min inställning är att man först ska börja skapa struktur och ordning i toppen, för att sedan föra ner det i organisationen.
Vilken del av slakteriet ser du som framtiden?
Det är framför allt färdigprodukterna. Där ökar efterfrågan hela tiden.