Planingenjör kritisk mot 
Banverkets sätt att arbeta

Trots färdiga bygghandlingar och överenskommelse med Flens kommun håller Banverket inte vad det har lovat. 
I det senaste förslaget till nationell transportplan finns ombyggnad av Flens bangård inte med.
– Det enda man har gjort är ett trolleritrick. Banverket har sagt att det skulle bygga år 2000, sedan har man skjutit det framåt och framåt och nu finns ombyggnaden inte med, säger Hans-Erik Eriksson, planingenjör på Flens kommun.

Övrigt2009-09-03 21:47

1997 sa man på Banverket att bangården i Flen skulle byggas om 2000. Sedan sköts byggstarten framåt till 2002, tidigast 2010 och tidigast 2016. Nu finns Flens bangård överhuvudtaget inte med i förslaget till nationell transportplan. Ändå sträcker sig planen ända till 2021.

– Det här är något vi inte kan acceptera, säger Hans-Erik Eriksson, planingenjör på Flens kommun.

Satsade pengar

För kommunen har redan hållit sin del av avtalet. Kommunen satsade pengar och byggde tunneln under järnvägen. Den stod klar 2002.

Men Banverkets del av avtalet återstår. Banverket ska bygga en plattform mot godsmagasinet, bredda mittplattformen, bygga trappor och hissar till varje perrong och byta en del växlar.

Så sent som i januari i år besökte Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand politiker och tjänstemän i Flen. Sällskapet tittade då på bangården och vad som återstår av ombyggnaden. ”Jag ska lyssna på om varför det blev som det blev och ta med mig det till hemmaplan. Vi får ta lärdom av det som hänt”, sa då Minoo Akhtarzand till Katrineholm-Kuriren.

Knappt en månad senare inträffade en dödsolycka vid stationen när en man tog sig förbi bommarna för att hinna till sitt tåg.

Men någon säkrare uppgång till mittplattformen finns nu alltså inte i sikte.

– Den samhällsliga nyttan är enligt Banverket för dålig. Banverket räknar på vad det tjänar på en ombyggnad. Vad som är cyniskt är att resenärernas säkerhet inte ger utslag i kalkylen, säger Hans-Erik Eriksson.

Nu diskuterar politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott hur kommunen ska gå vidare. Kommunen ska senare i höst lämna in ett yttrande till Banverket över förslaget till nationell transportplan.

Hans-Erik Eriksson kallar Banverkets förfarande för ett trolleritrick.

– Det enda man har gjort är ett trolleritrick. Banverket har sagt att det skulle bygga år 2000, sedan har man skjutit det framåt och framåt och nu finns ombyggnaden inte med.

”Har visst skrivits avtal”

Björn Hasselgren, regional direktör på Banverket, menar att verket inte har brutit några avtal.

– Banverket har aldrig slutgiltigt sagt att nu kör vi. Visst har det skrivits avtal men i dem har det varit villkorat att vi skulle få finansiering, säger han.

Björn Hasselgren säger vidare att behoven av investeringar är stora på många håll. Banverket har gjort en prioritering och i den här omgången fick Flen inte plats. Men frågan är om det någonsin blir Flens tur.

För diskussioner

– Självklart är bangården i Flen än av de mer angelägna åtgärder vi skulle kunna göra. Vi för diskussioner med kommunen om etapplösningar och medfinansiering från kommun och region. Vi har absolut inte släppt frågan, säger Björn Hasselgren.

Krävs det att Flens kommun och regionen går in med pengar för att ombyggnaden ska bli av?

– Det beror på när åtgärderna ska göras. Det kan handla om statliga pengar på region-länsnivå, säger Björn Hasselgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om