Det var i fredags eftermiddag som kommunen gick ut på sin hemsida och meddelade att Susanna Kullman, verksamhetschefen för vård- och omsorg, skulle fortsätta besöka samtliga avdelningar och personal på hemtjänsten i kommunen.
Och på måndag morgon fick Johanna Hellberg träffa Susanna Kullman.
Båda parterna verkade vara nöjda efter mötet och säger att de ser positivt på det som diskuterats.
– Det känns som att vi vill samarbeta mot samma mål. Jag gav Susanna en lista över det jag tycker är absolut viktigast och hon hade många bra idéer på hur vi ska åtgärda dem. Nu hoppas jag bara på att det händer något också, säger Johanna Hellberg.
Johanna Hellberg berättar också om vad de diskuterat under morgonen.
– Vi pratade om restiderna och hur vi kan planera bättre rent geografiskt. Hur vi ska få mer tid på morgonen så vi hinner läsa igenom journaler, och se över så brukarna får mer kontakt med sin kontaktperson i personalen. Det kan gå flera månader mellan att vi pratar, säger Johanna Hellberg.
Susanna Kullman berättar även hon att det finns mycket att se över.
– Det som personalen tar upp är inget nytt. Vi ska göra det vi kan för att göra det bra för kommuninvånarna som använder sig av våra tjänster och för vår personal. Jag fick listan av Johanna och den ska jag självklart se över och göra en sammanställning av, säger Susanna Kullman.
Susanna Kullman menar att en av de viktigaste sakerna är att göra yrket mer attraktivt.
– Det är viktigt att vi bygger en bra verksamhet. Sjukfrånvaron är hög i detta arbetsområde och vi jobbar för att sänka den. Ett sätt är att ta hand om våra vikarier så de vill stanna kvar, ge dem mer tid. Vi har sedan ett år tillbaka haft som policy att ringa när någon är sjuk och kolla hur personen mår, man ska känna sig viktig och behövd, säger Susanna Kullman.
Även Johanna Hellberg menar på att det är viktigt att ge yrket ett bra rykte.
– Det är skönt att sanningen kommit fram om hemtjänsten, men nu gäller det att göra den attraktiv igen. Och vi fortsätter att kämpa, förändring tar tid, säger hon.