Efter beskedet om att Kvarnenbutikerna lämnar medlemskapet i KFV marknadsföring tycker Katrineholm handel att beslutet är oroande. Jaana Olsson, ordförande i Katrineholm Handel, samt förre ordföranden Hans Winberg, menar att det är viktigt att hålla ihop som näringsidkare.
– KFV marknadsföring är ett viktigt instrument för handeln och fastighetsägarna. Kvarnen är också en viktig del av centrum. På det viset känner vi oro att de sorterar ut sig från det samarbete som finns med övriga fastighetsägare, säger Hans Winberg.
Han tror dock inte att butikernas sorti kommer leda till en snöbollseffekt med fler som lämnar medlemskapet.
– Det är inget som vi har fått några signaler om över huvud taget.
De tror att en del i att Kvarnenbutikerna lämnade är att de inte insett vad handlarna får ut av medlemskapet.
– Argumentet att det inte är värt pengarna dyker upp med ojämna mellanrum. Men om man pratar med KFV marknadsföring inser man snart att det är mycket som står på agendan och genomförs, säger Hans Winberg.
Han menar även att Provinsfastigheter inte har någon tidigare erfarenhet av fastigheter med kommersiell verksamhet.
– Vi tror inte att Provinsfastigheter riktigt har insett det ansvar de har i egenskap av ägare till en fastighet i centrum.
Jaana Olsson fortsätter och säger att fastighetsägaren borde inse värdet av det kontaktnät butikerna får genom att vara medlem.
– Alla evenemang som görs i centrum kostar pengar. Om alla bidrar med det lilla blir det bättre, samarbete gynnar alla.
På Provinsfastigheter står man fast vid beslutet och säger att de har stor erfarenhet av att driva fastigheter med kommersiell inriktning.
– Vi driver bland annat två andra köpcentrum samt ett externt handelsområde. 70 procent av vår verksamhet utgörs av kommersiella lokaler, säger Carl Klingspor, fastighetschef på Provinsfastigheter.
Han menar vidare att deras ansvar främst utgörs mot butikerna i deras fastigheter.
– Sedan samarbetar vi givetvis med kommunen och andra fastighetsägare.
Carl Klingspor menar också att de inte kan ta hänsyn till om KFV marknadsföring väljer att anordna egna engagemang i centrum.
– Vi är inte medlemmar hos dem och lägger oss inte i vad de lägger sina medel på. Vi driver egen marknadsföring för vår fastighet.