Det har kallats den mest lyckade reklamkampanjen någonsin, den kampanj som skulle göra övergången till högertrafik den 3 september 1967 smärtfri. Det var logiskt att Sverige bytte till högertrafik, särskilt eftersom bilarna hade rattarna på vänster sida, precis som i dag, vilket gjorde omkörningar i vänstertrafik dödsföraktande. Redan på 1920-talet började högertrafiken diskuteras och 1954 uttryckte en kommitté att högertrafik borde införas. En rådgivande folkomröstning 1955 visade folklig ovilja inför omläggningen: 82,9 procent röstade nej. Men högertrafiktåget rullade vidare och 1963 fattade riksdagen med stor majoritet beslut om att byta fil i trafiken.
Högertrafikkommissionen satte därefter i gång med sitt arbete, med att kartlägga folkets kunskapsluckor, sprida gratis utbildningsmaterial i studiecirklar, i skolor, på arbetsplatser och givetvis i radio och tv. En kampanjlåt lanserades ‒"Håll dig till höger Svensson".
Klockan 05:00 på morgonen den 3 september svängde så bilarna från vänster körfält över till höger och i radio förkunnade en allvarlig röst: "Nu har Sverige högertrafik". En lite sorglig effekt av högertrafiken är att den bidrog till att spårvagnarna försvann från de flesta städerna, men i dag finns knappast någon som ifrågasätter högertrafiken.