Varannan Ica-handlare funderar på att sluta som postombud. Det skriver tidningen Icanyheter, som gjort en enkätundersökning bland handlarna.
Bakgrunden är den stora mängd paket som belastar butikernas postavdelningar i synnerhet i juletid. När e-handeln växer, har situationen för vissa handlare blivit ansträngd. Paketen tar alltför stor plats. Många handlare har också hänvisat till att posthanteringen inte är lönsam, skriver tidningen.
Magnus Jepsson, handlare på Ica nära i Katrineholm, håller med om att situationen är besvärlig.
‒Det är inte annorlunda hos oss än på många andra håll. Det är mycket post och det tar tid, säger han.
Butiken byggde ut sina lokaler för posthanering 2014. Nu har man nått kapacitetsgränsen på nytt, åtminstone i juletid. Och någon ny utbyggnad för att klara ytterligare ökade volymer vill Magnus Jeppsson inte vara med och betala.
‒Jag bygger inte ut en gång till med dagens ersättning från Postnord, säger han.
Den låga ersättningen gör att Jeppsson funderat på att sluta med posthanteringen. Men samtidig betonar han att det är en service som man gärna vill ge kunderna. Posthanteringen kommer därför att fortsätta tills vidare.
På Ica Cityhallen i Vingåker tycker butikschefen Per Sköld att posthanteringen trots allt fungerat bra, även inför julen – delvis kanske tack vare att även Coop har postutlämning på orten. Samtidigt vittnar även Per Sköld om en "lavinartad" ökning av antalet försändelser.
‒Men än så länge är det hanterbart, säger han.
Även på Ica Speceritjänst i Katrineholm tycker postansvariga Eva Pettersson att man lyckats bra i fjol. Det beror mycket på att butiken har byggt ut ytan för posthantering.
‒Vi gjorde en utbyggnad i höstas, säger Eva Pettersson.
Tack vare SMS-aviseringar, kommer många kunder också och hämtar sina paket samma dag som paketen kommer till butiken. Därmed ökar flödet och försändelserna hinner inte hopa sig.