Nya förbifarten får viltstängsel

På nya Östra förbifarten, väg 55/56, kommer man att bygga ett viltstängsel. Men viltstängslet är bara en av flera pusselbitar i jakten på att få ner antalet viltolyckor, menar Trafikverket.

Övrigt2011-11-04 07:01

- Vi ska bygga stängslet längs hela förbifarten och bygger ihop det med befintligt viltstängsel från de äldre anslutna vägarna, säger Knut Hawby, Trafikverkets projektledare på förbifarten.

En viktig del av viltstängslet är de så kallade viltpassagerna. En viltpassage ligger ofta vid en mindre väg, som den stora vägen går över med hjälp av en bro.

- Vi kommer att ha viltpassager där djuren kan gå över de mindre vägarna. Oftast är det små skogsvägar där knappt någon kör, säger Knut Hawby.

På gamla vägar är det däremot inte aktuellt att bygga nya stängsel. Viltstängsel kostar mycket att bygga, och kan skada djurlivet om det blir inträngt på en liten yta. Är det för långt mellan passagerna kan älgar, vildsvin, rådjur och hjortar ändå ta sig genom stängslet.

- I Sverige anser vi oss inte ha råd med att bygga viltpassager, och då är viltstängslet oftast en dålig idé, säger ekologen Anders Sjölund, nationell samordnare på Trafikverket, och fortsätter:

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!