Musikalartist ansluter till glittrig Katrineholmsrevy

‒Det röda markerar storleken på scenen. Kommer ni för nära har ni ramlat ner! varnar producenten Cissie Brunosson samtidigt som hon klistrar röda tejpbitar på golvet i repetitionslokalen.

Marcus Enquist, Johanna J:son Lindh och Pontus Kinnander repeterar.

Marcus Enquist, Johanna J:son Lindh och Pontus Kinnander repeterar.

Foto:

Övrigt2017-12-16 07:00

Det är inte alldeles lätt att öva i en trång lokal lånad av Dud och samtidigt föreställa sig att man i själva verket befinner sig på Tallåsaulans scen.

Men Katrineholms revygäng har rutin. Förra året firade man 30-årsjubileum och nu håller revy nummer 31 på att ta allt fastare form. Premiär blir det traditionellt på trettondagsafton 5 januari.

‒Nu är det hårdkörning ända fram till premiären, förklarar scenmästaren Håkan Brunosson.

Katrineholmsrevyn är en traditionell nummerrevy, men med ett litet tema. Namnet "Revy 31" syftar inte bara på årgång 31 utan är också en blinkning till den legendariska nattklubben Studio 54. Det betyder att det finns extra utrymme för glitter och glamour. I modellen som Håkan Brunosson byggt snurrar discokulorna i scentaket.

På senare år har Katrineholmsrevyn lockat publiken med att engagera en medlem från större scener. Förra året var det sångaren Micke Mårtensson med rötter i Julita.

I år heter nytillskottet Johanna J:son Lindh, bördig från Sköldinge och med en lång meritlista från de stora scenerna. Nu senast har hon turnerat med Jenny Berggren från Ace of Base.

Innan dess har hon hunnit med att vara sångare i Jonas Gardells show "Mitt enda liv", rollen som Moa i "Mamma Mia – the musical" och körsångare i Azerbajdzjans ESC-bidrag 2010.

Ändå beskriver hon engagemanget i Katrineholmsrevyn som något av ett drömuppdrag.

‒Jag har varit ute och fiskat flera gånger om att jag ville vara med i revyn. Så när Cia Ronach ringde och frågade ropade jag "Äntligen! Jag blir så glad att du frågar."

Det är mycket som skiljer en lokalrevy från en stor musikaluppsättning. Men det finns också likheter, tycker Johanna J:son Lindh.

‒Den stora skillnaden är nog att man samarbetar på ett annat sätt. I en större produktion finns det oftast en producent för varje del och sedan sätter man ihop alltihop på slutet. Här hjälps alla åt under hela projektet.

‒Men i båda fallen handlar det om sång, musik och dans. Det är samma konstart.

Biljettförsäljningen till årets revy är i full gång och ensemblen har redan hunnit äta "1000 biljetter sålda"-tårtan. Nu hoppas man på rusning efter premiärbiljetter.

Då kan publiken bespetsa sig på lite extra glamour, lovar Cissie Brunosson.

‒Det blir exklusivt premiärglitter med kändismingel.

Katrineholmsrevyn

Tre-fyra tusen besökare ser varje år Katrineholmsrevyn i Tallåsaulan. Rolf Edström producerade den första revyn i Katrineholm 1987, efter att året innan ha startat Katrineholms teater- och revygäng.

I år utlovas mer show än revyn brukar bjuda på.

"Revy 31" har premiär den 5 januari och spelas fredagar och lördagar under januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om