Miljöpartiet satsar på gröna transporter

Övrigt2011-11-10 05:00

När Peder Wachtmeister och Jan-Evert Rådhström från Moderaterna kritiserar oss (Katrineholms-Kuriren 7 november) för att vilja införa en lastbilskatt presenterar de själva inte ett enda konkret förslag för att minska utsläppen. Detta trots att vi står inför en av mänsklighetens största utmaningar någonsin i form av global uppvärmning och minskade oljetillgångar.

Miljöpartiet däremot värnar i vår budget om arbetstillfällen i hela Sverige och föreslår ett mål om 100 procent förnybar energi till år 2030. Detta gör landsbygdens skogsresurser allt viktigare. Vi satsar stort på sol, vind, biogas och vill med vår ”snålbilstrappa” ge stöd till energisnåla bilar. I MP:s budget satsar vi fyra gånger mer än Alliansen på förnybar energi.

Vi satsar också betydligt mer på järnvägar i hela Sverige. Både på ökat underhåll och på nyinvesteringar. Vi vill bygga bort flaskhalsarna för att få slut på förseningar och för att kunna flytta en del gods från lastbilar till tåg. Vi vill öka statens stöd till upphandling av tågtrafik, pengar som skulle kunna satsas till exempel på sträckan Norrköping-Katrineholm-Uppsala.

Det är ohederligt när Wachtmeister antyder att våra förslag är ofinansierade. Miljöpartiet redovisar öre för öre hur och när vi ska betala underhåll och investeringar. Våra budgetsatsningar på till exempel tåg och förnybar energi går ihop bland annat för att vi vågar höja lastbilsskatten och koldioxidskatten. Det ska löna sig att leva och frakta miljövänligt.

En lastbilsskatt är rättvis då samtliga tunga fordon som sliter på vägarna är med och betalar. De utländska lastbilarnas marknadsandelar i Sverige var 20 procent år 2008 och de ökar. När Miljöpartiet föreslår en rättvis lastbilskatt i Sverige menar vi också att skatten ska vara lägre i områden där båt- eller järnvägsförbindelser saknas. I vårt förslag ingår också att de lastbilar som har mindre miljöpåverkan får betala en lägre kostnad än gamla smutsiga lastbilar som påverkar miljö och människors hälsa negativt. På så sätt bidrar det också till moderniseringen av den svenska lastbilsflottan.

Gunvor G Ericson

folkhälsopolitisk talesperson Miljöpartiet de gröna

Stina Bergström

trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet de gröna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om