Mellanstadieelever lär sig lösa svåra tal

Elever lär elever är ett koncept som har visat sig framgångsrikt. Nu är det Katrineholms tur att ta del av Mathivationprojektet. Projektet stöds av bland annat SKF Mekan i Katrineholm.

Hanna Brazdeiks, Melvin Lindgren och Esam Touma höll en lektion för en årskurs sex klass på Sandbäcksskolan i potensräkning.

Hanna Brazdeiks, Melvin Lindgren och Esam Touma höll en lektion för en årskurs sex klass på Sandbäcksskolan i potensräkning.

Foto:

Övrigt2017-02-16 18:00

Det finns en utbredd uppfattning om att matematik är svårt och tråkigt, men Mathivatationprojektet går ut på att visa på motsatsen. Projektet drivs av Västsvenska handelskammaren och är ett samarbete mellan handelskammaren, SKF, Stena Fastigheter och Areim (fastigheter).

Idén går ut på att lära elever lära elever och att på det viset skapa en positiv lärmiljö.

Under torsdagen besöktes Sandbäcksskolan av elever från Tallås som skulle försöka visa de yngre eleverna att omöjliga tal inte är omöjliga. Det var säkerligen många av sexorna som fick en aha-upplevelse när de i slutet av lektionen fått en förståelse för en komplicerad uppgift. En timme tidigare såg den hopplös ut men när lektionen var slut så var den fullt möjlig att lösa.

När sedan handledaren Tarik Arnaout, en av åtta projektledare, berättade att uppgiften höll gymnasienivå gick det säkert upp ett och annat ljus för sjätteklassarna. Ungdomarna är framtiden säger vi. Vad är väl då mer lämpligt än att använda dem i undervisningen för att inspirera varandra.

SKF:s fabrikschef i Katrineholm, Leif Birch Jensen menar att det är livsviktigt för industrin att det finns tillgång till medarbetare med bra kunskaper i matematik och att det då är självklart att stödja projektet.

I höstas startades projektet upp med en föreläsning på Tallåsskolan och nu i januari hölls den andra och i går fick Tallåseleverna gå ut och pröva på att undervisa på Sandbäcksskolan.

‒Det här var jättekul, tyckte en av högstadieeleverna Hanna Brazdeiks.

Med i salen fanns även två lärarstudenter från universitetet i Göteborg en av dessa var Anton Svensson.

‒Jag har fått upp ögonen för hur man kan använda eleverna och få dem att bli en resurs i klassrummet. Eleverna kan förklara på ett annat sätt än vad jag gör, menar Anton Svensson.

Utvärderingen visade att de flesta av mellanstadieeleverna på Sandbäcksskolan tyckte att lektionerna var bra eller mycket bra.

Mathivation

Projektets syfte är att stärka elevernas självförtroende

Det gäller att kliva över gränserna lära sig att testa, göra fel och att inte fatta

Att kreativt lära sig utforska matematiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om