Medvetenhet göranmälningar fler

Anmälningarna till patientnämnden i landstinget Sörmland är flest i hela landet. Patienterna är medvetna och välinformerade om vart de kan vända sig för klagomål, menar Marie Portström, chefsläkare i patientsäkerheten.

Övrigt2014-04-14 11:55

Antalet anmälningar till landstingens patientnämnd ökade förra året med åtta procent, enligt tidningen Dagens samhälle.

Till Sörmlands landsting har antalet anmälningar ökat mest i hela landet tillsammans med Dalarna.

Men det ser inte landstinget Sörmland som något negativt. Tvärtom.

– Vi har under lång tid förbättrat vår tillgänglighet genom utökade telefontider, tydligt informerat vården om vår verksamhet och vet att den informationen också nått patienterna på ett bra sätt, säger Anna Wångmar, chef för patientnämndens kansli, i ett pressmeddelande.

Och den bilden delar Marie Portström. Det är inte ett resultat av att vården blivit sämre utan att patienterna blivit mer medvetna om var de kan vända sig om man anser att något blivit fel, förklarar hon.

Merparten av antalet anmälningar handlar om brister i vård- och behandling, andra brister är information och bemötandefrågor.

Det är till patientnämnden man som patient eller anhörig kan vända sig om det är något inom vården man vill klaga på.

När en anmälan görs skickar patientnämnden anmälan vidare till verksamheten, som får ge sin syn. Patientnämnden utger ingen kritik till verksamheten och kan därför uppfattas som tandlös.

Men det tycker inte Marie Portström.

– Verksamheten måste beskriva vad man gjort eller gör för att förbättra sitt arbete och i bland går vi chefsläkare igenom ärendena, säger hon.

En del anmälningar drivs vidare till landstingets ömsesidiga försäkringsbolag, Löf. Där kan patienten få ersättning. För två år sedan var det 42 procent av alla anmälningar mot landstinget Sörmland som Löf betalade ut ersättning för.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om