Intresset för Hundraårsresan var stort. Redan efter en dag var biljetterna slut, till båda turerna. I lördags eftermiddag var det dags för den första.
Vid järnvägsparken på Norr, fick passagerarna träffa byggmästare Lars Petter Larsson och källarmästare Leonard Linden som på den tiden drev Järnvägshotellet.
‒Stans historia lockar och nu när Katrineholm fyller 100 år så känns det som om viljan att kunna sin stads historia blir ännu större, sa Björn Hellberg som spelade Leonard Linden.
Åsa Thorell Russell från Västra Sörmlands kultur och guideförening berättade under resans gång om alla platser som bussen passerade.
Maud Larsson och Ingrid Ericson var två av resenärerna ombord.
‒Jag tror att man känner mer samhörighet om man känner till vad som hänt förr och så är det ju roligt att vet hur allting började, sa Maud Larsson.
‒Där låg huset som Leonard Linden pratade om. Det låg där Sultans nu ligger och bokhandeln som han nämnde var Hjalmar Pettersson bokhandel som etablerade sig här, berättade Åsa Thorell Russell och pekade mot nuvarande Norr city-huset.
När bussen rullade över nuvarande Vasabron berättar hon att den första bron byggdes 1916 och att Vasavägen tidigare hette Landsvägsgatan.
Nästa stopp var Järvenskolan Tallås. Den stod färdig 1946. På skoltrappan väntade fru Johansson, fru Albertsson och fröken Larsson på resenärerna. Trion berättade bland annat om den där dagen när prins Wilhelm invigde skolan och så spekulerade de i hur många år det skulle dröja innan skolorna skulle bli fler. Fröken Larsson funderade till och med på hur det skulle se ut om stan fick en restaurangskola en vacker dag. "Nej, vet ni vad", utbrast de andra kvinnorna.
Hans Carreman tyckte att det var extra roligt att ta del av skolans historia.
‒Jag flyttade från stan 1945 och kom tillbaka 1996. Däremellan bodde jag i Södertälje, berättade han.
Bussen stannade också vid Backavallen, Nyhemsskolan och på Stortorget. Hundraårsresan avslutades i tunneln under järnvägen.