‒Jag beställde bredband 100/10 mbit men den hastigheten har jag inte haft hittills. Hade det bara varit stabil uppkoppling så hade det väl gått någorlunda, men nu är det dessutom avbrott med jämna och ojämna mellanrum. För ett tag sedan var jag uppkopplad i ett videosamtal och precis när läraren skulle gå igenom vad vi skulle ha på nästa tenta la fibern av. Sen var det bara att ta ett par minuter att koppla upp sig igen, men då var en hel del redan missat. Det går inte att påstå att det är lätt att vara student, säger Johan Olofsson.
Vilka kontakter har du haft för att få ordning på problemen?
‒Jag har varit i kontakt med Forss webbservice som är leverantör av data och även Ip-Only som är nätägare. Forss kom ut med en tekniker och han har konstaterat ungefär samma saker som jag. De har bytt router vid tre tillfällen. Hos Ip-Only, lyckades jag få kontakt med en tekniker som mest ondgjorde sig över hur jag kunde kopplas fram till honom. Sen har jag pratat med bredbandssamordnaren i Vingåker och hon är ju trevlig och det har de flesta varit. Men jag har hellre ett otrevligt bemötande och en person som fixar problemet.
Nu verkar det som om du har fått fart på utrustningen?
‒Ja, det började redan i måndags efter att jag kontaktats av en medarbetare från Ip-Only. Helt plötsligt hoppade allt i gång och alla jublade i familjen. Men riktigt bra blev det inte förrän Mattias Forss från operatören dök upp. Han kollade allt och gick igenom min utrustning och gav mig en hel del goda råd, vilket jag är tacksam för. Nu hoppas jag att det fungerar framöver.
Mattias Forss (Forss webbservice), Vad var felet?
‒Det var många olika bekymmer men den exakta orsaken är svår att fastställa. Ip-Only hade gjort något, det vet vi, bland annat var de här och putsade och tvättade fiberanslutningarna. Det gjorde de innan jag hann ut för att kolla husets utrustning. Vad det gäller kundens utrustning så kunde jag ge en del goda råd. Han verkade nöjd med det och det hoppas jag verkligen att han är.