Det var kommunens miljöråd som hade bjudit in Jan-Åke Claesson att föreläsa för tjänstemän på dagen och politiker i samband med kommunfullmäktige på kvällen. Jan-Åke Claesson har arbetat med att anlägga gång- och cykelbanor mellan Borås, Ulricehamn, Falköping, Tranemo och Svenljunga.
– Nu har vi en bilfri cykelsträcka till 90 procent av orterna. Det är nationellt sett det största vägnätet med cykelbana, sa Jan-Åke Claesson.
Under arbetets gång har han och andra fått övertyga såväl politiker som markägare som har varit skeptiska. Ändå var det med stor entusiasm Jan-Åke Claesson berättade om projektet. Den ständiga kostnadsfrågan ser han inte som något hinder. Själv fick han 1999 som tjänsteman på sitt skrivbord en motion om att bygga gång- och cykelväg, så kallad GC-bana. Han valde att inte skriva ett yttrande om hur mycket pengar anläggandet skulle kosta utan bjöd i stället in grannkommunerna till diskussion.
– Man måste vända på det i stället och se möjligheterna och hur vi löser det på ett bra sätt. Vägverket tänker ofta fyrkantigt men gång- och cykelväg behöver inte gå bredvid bilväg.
Som exempel ger han att GC-bana kan anläggas på en nedlagd järnväg, mindre gata eller ute i naturen.
Samverkan
Vem som ska betala brukar vara en fråga man hakar upp sig på.
– För många säger att ”det är Vägverkets uppgift. GC-vägar jobbar inte vi med”. Men det är förlegat att säga så. Det finns statliga bidrag att söka och Vägverket är en viktig part. Det gäller att ha samverkan på olika sätt för då når man framåt.
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ser Jan-Åke Claesson många fördelar med att anlägga gång- och cykelvägar.
– Det påverkar miljön positivt då det blir mindre bilåkande, trafiksäkerheten blir bättre och det är positivt för folkhälsan att fler rör på sig. Turismen kan dra nytta av gång- och cykelvägarna och skapa särskilda cykelpaket.