Det omfattande byggprojektet har redan hunnit avslutas, när Tillväxtverket nu ger besked om medfinansiering. Det handlar om förlängningen av ett järnvägsspår till Katrineholms logistikcentrum från 595 meter till 775 meter – något som också krävt en ny tunnel under Vasabron.
— Det är glädjande att Tillväxtverket stödjer utvecklingen av infrastrukturen så att Katrineholms kommun och Katrineholms logistikcentrum får ökade affärsmöjligheter, säger projektledaren Roger Andersson i ett pressmeddelande.
Logistikcentrum får 4,5 miljoner kronor ur den europeiska regionala utvecklingsfonden – betydligt mindre än kommunen ansökt om. Den ursprungliga ansökan från 2012 omfattade drygt 10,2 miljoner kronor, men summan har under resans gång reviderats till 9,4 miljoner kronor.
Syftet med förlängningen har varit att bygga bort störningar på Västra stambanan. Stationsområdet i Katrineholm har tidvis blockerats av väntande och backande godståg som ska till logistikcentrum, något som påverkat persontrafiken på järnvägen.
Att beskedet från Tillväxtverket dröjt till nu, beror på att det inte funnits tillräckligt med medel i EU:s regionala utvecklingsfond. Den 10 december förra året hölls ett möte, där det konstaterades att Katrineholmsprojektet är angeläget och att det ska prioriteras. Men eftersom det inte hade återförts tillräckligt med pengar till fonden vid det tillfället, sattes Katrineholms ansökan upp på en reservlista.