Personalbrist och väntetider är två ständiga bromsklossar för landstingets ambitioner att leverera primärvård till sörmlänningarna.
Ett exempel är telefonsystemet Tele Q, där patienten först ringer upp sin vårdcentral för att sedan i sin tur bli uppringd av en sjuksköterska. Det infördes för att patienterna skulle slippa sitta i telefonkö.
Men det förutsätter att det finns några besökstider att boka. Så är långtifrån fallet i dag.
Helena Gustafsson är verksamhetschef på vårdcentralen Linden. Hon medger att man har svårt att leva upp till ambitionen om tillgänglighet.
– Vi är fullt medvetna om frustrationen hos dem som ringer och inte får några tider, säger hon.
Samtidigt understryker hon att långt ifrån alla som söker kontakt med vårdcentralen behöver besöka en läkare. Det finns fler yrkeskategorier.
– I många fall kan en sjukgymnast eller specialistsjuksköterska vara ett lika bra alternativ.
Men när bedömningen ändå blir att patienten behöver träffa en läkare blir det ofta problem. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med läkare på vårdcentralen.
– Vi jobbar stenhårt med rekrytering, men läkarbristen är densamma över hela landet så vi är många som konkurrerar om de läkare som finns, säger Helena Gustafsson.
I den situationen blir Tele Q snarare ett hinder än en hjälp.
– Jag kan själv tycka att Tele Q är lite förlegat. Därför arbetar också landstinget med att bygga ut de digitala tjänsterna.
Ett annat sätt att avlasta telefonbokningen är lättakuten. Dit kan listade patienter med lättare akuta besvär komma utan att ha bokat tid.
– Lättakuten frigör redan i dag tid för fler planerade besök. Men det tar tid innan systemet är inarbetat så att patienterna vet att alternativet finns.
– Och för den som bedöms behöva läkarkontakt samma dag finns alltid tider, betonar Helena Gustafsson.