"Larven – motoriserad skidåkning"

Under den devisen marknadsfördes Larven som tillverkades av Lenko i Östersund från 60-talet till 80-talets slut.

Övrigt2014-06-30 06:00

Larven är en av svensk skotertillverknings mest okonventionella snöskotrar, och har nått kultstatus bland skoterintresserade. Larven bestod av ett långt larvband och en motor som var placerad ungefär i mitten. Styrningen skedde med skidor som föraren hade på fötterna. Tack vare sin storlek var den lätt att stoppa in en vanlig kombibil.

Larvens upphovsman Lennart Nilsson utvecklade Larven som ett sätt att ta sig fram i väglöst land till sin stuga i Ullådalen utanför Åre. Han hade sett de första Ski-Doo-skotrarna som presenterades i slutet av 1950-talet men ville ha något ännu enklare och smidigare som rymdes i ett skidspår.

Larven började tillverkas 1965 av Nilssons företag Lenko och såldes för 3 000 kronor. Lenko tog väl vara på kunderna och tog fram en särskild "Larvenskola" där man till förarna lärde ut hur man kunde utnyttja Larvens säregna köregenskaper. Lenko tog även fram särskilda Larvenkläder, en spårmaskin, en lastramp ("larvenbryggan") och en sorts pistmaskin, "larvenpackaren". Sedermera vidareutvecklades Larven till att även fungera som en mobil skidlift. Cirka 4 500 Larven byggdes totalt.

1985 kostade en Larven cirka 30 000 kronor. I slutet av 1980-talet såldes larvenverksamheten till Anundsjö Mekaniska i närheten av Örnsköldsvik, vilka tillverkar reservdelar till Larven på beställning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!