Överläkare Raili Tommilas motsvarighet inom flyget kan liknas vid en certifierad tekniker i civilflyget som arbetar under eget ansvar. Hade Bo Renborg sett brevet i det sammanhanget hade han blivit förvånad.
- Det är väldigt allvarligt, ledningen måste känna till detta problem. I flyget förekommer det inte att någon isolerat samlar på sig så mycket synpunkter, säger han.
Under mer än 60 år har flyget jobbat systematisk med att utveckla arbetssätt för att öka säkerheten. Det är därför det sker så få haverier.
- Inom flyget får man säga att man inte har tid, att man inte klarar uppgiften och att det har blivit fel. Då sätter man dit en till person som kan hjälpa till, säger Bo Renborg.
Tills teknikern är klar får planet stå kvar på marken. Det Raili Tommila beskriver är däremot inte problem med enskilda plan.
- Detta handlar absolut om ett systemfel. Ledningen är alltid ytterst ansvarig, aldrig medarbetarna. Det är den som avgör hur verksamheten ska organiseras och resurser avsättas, säger Bo Renborg.
Men allt handlar inte om organisation och resurser.
- Vårdens största problem är prestigen. Många läkare tål inte att höra att de har gjort misstag. De utbildas i att vara autonoma auktoriteter, men inte att rakt igenom jobba som ett team, säger Bo Renborg.
Där kan vården lära av det militära, som också har en hierarkisk struktur.
- Man vågar inte peka på fel och brister av rädsla för sin karriär. Så var det i det militära också förut, men nu är det tvärtom. Om man inte vågar säga när saker inte går bra kan det bli ett hinder i karriären.