L vill ha ordning i utvärderingen

Om kommunen ska bli en attraktiv arbetsgivare måste den bli bättre på att fånga upp erfarenheterna hos de arbetstagare som väljer att sluta eller byta tjänst. En standardiserad utvärderingsmetod skulle göra jobbet.

Övrigt2017-09-07 05:30

Det tror Liberalerna, som i kommunfullmäktige väckt en motion som syftar till mer stringens i personalpolitiken.

Förslaget utgår från en svårighet som offentlig och privat verksamhet delar: att nyrekrytera och behålla kompetent personal. Katrineholms kommunledning har allt oftare den senaste tiden utmålat detta som en av de största utmaningarna.

Det är inte så att ingenting görs för att fylla verksamheterna med utbildad, legitimerad eller kompetent personal. Men inte tillräckligt, tycker L.

”Vi måste accelerera upp för att stå oss i konkurrensen om den bästa personalen”, skrivs det i motionen.

Ett led i detta är att bli bättre på att förstå vad framtidens arbetstagare värdesätter. Då är det av stor vikt att ta reda på varför kompetent personal väljer att sluta i kommunen eller byta till annan tjänst. Ett utvärderingssamtal är då mycket värdefullt, anser L.

Sådana erbjuds redan i dag. Men L:s uppfattning är att de stundom glöms bort, ibland missas av andra skäl och att viktiga synpunkter i vissa fall stannar hos den chef som kanske rentav är ett skäl till att arbetstagaren slutar. Oavsett kan informationen inte användas konstruktivt.

Samtalen behöver hanteras och användas likadant inom hela kommunen, påpekar Liberalerna. Personalkontoret och förvaltningarna bör därför utarbeta en standardiserad metod, föreslår de.

”För att bli Sveriges eller åtminstone Sörmlands bästa och mest attraktiva arbetsgivare (---) måste vi visa att vi menar allvar med att vårda vår personal och våga vara självkritiska”, skriver motionärerna Ewa Callhammar, Jesper Ek, Lars Levin, Inger Hult, Krister Wistbacka och John-Erik Nyman.

Den liberala sextetten står även bakom förslaget att anordna en kommunal demokratidag i Katrineholm, vilket kkuriren rapporterade om nyligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!