Kvinnokliniken rundar vårdgarantin i sommar

Kvinnokliniken Mälarsjukhuset/Kullbergska väntar till efter semestrarna med att aktivera remisser i sin väntelista. Det bryter mot vårdgarantin, enligt gynekologen Peter Tjerring.

Övrigt2011-08-03 05:00

- De har beslutat att lägga remisser på hög och låtsats att de inte har kommit. Det är helt klart ett brott mot vårdgarantin, säger han.

Det Peter Tjerring, privatpraktiserande gynekolog i Katrineholm, refererar till är ett mejl från Kvinnoklinikens verksamhetschef Bettina Ouvrier i maj. I det står att patienter som remitteras för icke-akuta operationer inte kommer att aktiveras i väntelistan och operationsplaneringen förrän den 22 augusti. Sedan är det tre månaders väntetid.

Detta trots att den lagstadgade vårdgarantin gäller 90 dagar från det att läkaren skrev remissen.

Inkontinens och framfall är de vanligaste icke-akuta diagnoserna Peter Tjerring remitterar till Kvinnokliniken Mälarsjukhuset/Kullbergska för operation. Vanligtvis skriver han fem till sju sådana remisser per månad.

Harald Grönqvist som arbetar med vårdgarantifrågor på Sveriges kommuner och landsting förklarar vad som gäller om ens gynekolog har skickat en remiss för operation.

- Du ska få träffa läkaren i specialistvården, med eller utan kniv i handen, inom 90 dagar efter att du remitterats, säger han.

- Även om de inte öppnar remissen på sex månader så gäller vårdgarantin från dagen då läkaren remitterade dig.

Kan det egna landstinget inte ge vård inom tre månader ska det erbjuda patienten vård i ett annat landsting. Det är hemmalandstinget som ska ordna den nya vårdgivaren och stå för de eventuella merkostnader som detta innebär för patienten, till exempel sjukresor och hotell.

Det är därför viktigt att patienten tidigt informeras om den förväntade väntetiden och om vårdgarantin.

Katrineholms-Kuriren har utan framgång försökt nå Kvinnoklinikens verksamhetschef Bettina Ouvrier som är på semester. Hennes vikarie, Henrik Hård af Segerstad, säger att han som tillförordnad chef inte kan svara på frågan om hur kliniken hanterar väntelistorna och operationsplaneringen kopplat till vårdgarantin.

Operationsstyrelsens ordförande, Anders Ahlgren, och landstingets hälso- och sjukvårdschef, Jörgen Striem, fick i maj också ta del av det aktuella mejlet. De säger att frågan är verksamhetschefens ansvar. Med hänvisning till att de inte minns innehållet i mejlet vill ingen av dem uttala sig om vilket ansvar de har att agera på information om eventuella regelbrott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om