Körskolelärare dömer ut Katrineholms farthinder

Många inbromsningar, bilar som skrapar i, missat miljötänk. Trafiklärarens åsikter om guppen är inte av det positiva slaget. De menar att guppen påverkar förarutbildningen negativt.

Trafiklärarna Evalena Axelsson och Carina Kauppila Karlsson är kritiska mot stadens många gupp.

Trafiklärarna Evalena Axelsson och Carina Kauppila Karlsson är kritiska mot stadens många gupp.

Foto:

Övrigt2018-04-17 05:30

Stadens många gupp väcker känslor och åsikter hos stadens invånare. Evalena Axelsson, trafiklärare och ägare av en av Katrineholms körskolor, har inga goda ord att säga om Katrineholms farthinder. Hon menar att guppen förstör flytet i körningen. I vissa fall blir det även skador på bilarna då de skrapar i marken i samband med att man kör över farthindret.

– I dag ska vi tänka på miljön. Vi ska utbilda för miljön, men det går knappt med de här guppen. Vi kommer aldrig upp i en hastighet att vi får en miljöväxling. Många av farthindren sitter också så tokigt till att de hindrar mer än vad de gör nytta.

Ett annat problem hon lyfter är vad hon anser är en bristfällig skyltning vid många av vägbyggena.

– På många ställen är trafiksignaler avstängda och det fattas skyltar. Då kan det bli problem när man ber en elev att till exempel följa skyltarna till centrum. Om man kommer från Norrköpingshållet finns första skylten. Men vid den andra rondellen finns det en skylt först i rondellen vinklad utåt. Den ser man först när man är inne i rondellen.

Hon tycker att det finns bättre alternativ än farthinder för att få ned hastigheten på bilarna.

– Avsmalningar tycker jag fungerar bra där de finns. Rondeller har fungerat bra tidigare. Jag förstår inte varför man helt plötsligt har satt upp så många dåliga farthinder i centrum och runtomkring. Folk vill inte åka dit, handeln inne i stan kommer att dö ut.

Evalena Axelsson tvivlar på att det kommer bli någon förbättring trots flera klagomål från katrineholmarna.

– Det är så många som har påpekat och under så lång tid utan att något ändras.

Hennes råd som trafiklärare för att tackla farthindren på bästa sätt är framförallt att hålla en låg hastighet.

– Det finns så många olika typer av gupp så det kan variera från fall till fall. Vid vissa har vi lärt oss att vi måste gå ned på ettan och nästan gå över. Andra kan man släppa gasen och fortsätta köra på tvåan. Sedan finns det ställen man nästan måste stå still innan man ska över för att göra det på ett mjukt och smidigt sätt.

STRÅKET

Är sträckan som går från Biltema vid den norra infarten till Djulö kvarn och kallas idag för "genomfarten”.

Ombyggnationen startade hösten 2016.

Etapperna Stockholmsvägen, rondellen vid Pingstkyrkan och Talltullen ingår också i Stråket och är färdigställda.

Arbetet längs Vasavägen/Eriksbergsvägen påbörjas vid Kvarnen och fortsätter sedan söderut.

Sedan återstår arbetet på Vasabron och korsningen Vasavägen/Fabriksgatan vid Shellmacken.

Tretton nya farthinder är inplanerade utmed sträckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!