– Jag tyckte det var så konstigt. Jag fick ett brev i veckan och undrade om det var en bluff, säger en av de bankkunder som Katrineholms-Kuriren har talat med.
Först funderade hon på att ringa banken och kolla upp det men sedan bestämde hon sig:
– Det här tänker jag inte svara på. Jag har inte gjort något, så varför ska jag vara med på det här?
Så hon slängde frågeformuläret i papperskorgen.
Några av frågorna som banken ställer är: Var kommer pengarna ifrån? Vad har du för inkomst och vad har du i sparat kapital? Är du skattskyldig i USA? Har du ett yrke som gör att du är i politisk utsatt ställning eller är du anhörig eller nära medarbetare till någon som har det? Vilket land ska du skicka pengar till och hur mycket?
– Lagen kräver att bankerna har kundkännedom och lagkraven skruvas åt hela tiden, man ska ha mer information om kunden, säger Åsa Arffman, penningtvättexpert på Svenska bankföreningen och menar att bankerna inte kan vila på den identifiering som gjorts för många år sedan. Därför kan kunderna få nya blanketter att fylla i.
– Jag kan förstå att kunder kan känna sig utpekade men samtidigt finns inga register för att få svar, det är kunden som måste ge svaren, säger Åsa Arffman.