Kommunledningsförvaltningen har en samlad specialistkompetens för ledningsstöd inom ekonomi, personal, kommunikation, administration, lön, nämndservice och IT samt samhällsbyggnad med viss teknisk service.
Förvaltningen ska också initiera frågor som är av betydelse för kommunens utveckling, marknadsföring, turism, besöksnäring och näringsliv.
Så beskrivs förvaltningen på kommunens hemsida. Det är sålunda ett brett spektrum som ledningsförvaltningen har att arbeta med.
Ralf Hedin är kommunchef, vilket innebär att han är kommunens högste tjänsteman och ytterst ansvarig för samtliga anställda inom kommunen.
Hedin betonar att vid kommunledningsförvaltningen är den främsta uppgiften att sköta formfrågor.
‒Sakfrågorna bestämmer politikerna.
Formfrågor innebär att förvaltningen ska ta fram underlag för politiska beslut i kommunstyrelsen, att ta fram förslag som håller sig inom formen för juridik och ekonomi. Och att verkställa de beslut som politikerna sedan fattar i kommunstyrelse och i kommunfullmäktige.
Ralf Hedin hyllar den öppenhet och den kommunikation som finns mellan politiker, tjänstemän och i synnerhet med kommuninvånare.
Själv får han till och från samtal från invånare som har synpunkter.
‒Det vanligaste är att man ringer när det är något som inte fungerar som det är tänkt.
Hedin betonar att perioder går med få samtal från medborgare, medan det ringer mer frekvent andra perioder.
‒Det är fint att i Sverige kan man ringa högsta chefen och kräva att få ett svar, för så gör vi här. Och i svensk politik representerar politikerna och politiken, generellt sett, folkviljan mycket väl.
‒VI utreder om man kan genomföra det som folkviljan vill, och hur man ska kunna göra det utifrån ekonomi och juridik.
‒Det är vi som har och ska ha sakkunskapen. Det är vår roll.